onsdag 27 oktober 2010

800 grader (du kan lita på mig!)

Första gången jag är ensam i verkstaden om att göra emaljer har det funkat så bra att jag känner att jag (faktiskt) behärskar tekniken! Röra upp, sikta färg i sprutpistolen och spraya plåtarna gick som en dans. Att sätta på ugnen på dryga 800 grader (du kan lita på mig!) o sedan bränna de fyra plåtarna gick bättre än jag kunnat tänka mig. När jag tagit ut plåtarna, gjort nya täckemaljlager o brännt kände jag "Täckemaljering, no problemo!" o kände mig glad och lycklig.

Täckemaljerat i två färglager med varsinn bränning i 840 grader
som efter ugnsöppningens temperaturfall åtter får gå upp till
770 grader innan jag tar ut det. På dessa ska jag screena bilder
och texter. (Kattprofilerna är utsparade med schabloner.)
Tills jag skulle screena texter och bilder på dem, vill säga, då jag upptäckte att fotoemulsionen jag köpte för 1 år sedan stått oöppnad i min kartong här. Det står på den att den ska stå kallt, för att vara hållbar i "ett halvår"... Det såg jag igår o ställde då in den i kylen i ett fåfängt försök att rädda vad som räddas kan.  Jag tog den ur kylen på eftermiddagen för att den inte skulle vara så kall o klibbig när det var dags att beskikta.
Ingen som jobbar med emalj finns här o inte heller nån som brukar jobba med screentryck i grafiken. Tänkte att jag ju jobbade en hel del med screen i grafiken, även om det nu är närmare 12 - 15 år sedan. så borde ju minnas en del. Fast jag tagit fram fotoemulsionen innan tyckte jag den var väldigt seg, men ville i alla fall göra ett försök.  Men se det gick inte alls att beskikta, utan fotoemulsionen klibbade fast i tråget o istället för ett tunnt och jämnt lager, blev det klumpiga fläckar av emulsion lite här o var på ramen. Bara att tvätta bort sedan, med andra ord, och ställa ramen på torkning för att försöka igen imorgon. Ringde företaget jag köpt emulsionen av o de sa att det åldras med tiden o att det därför inte har nån betydelse att förpackningen var obruten, men det som kan vara problem brukar vara att man måste belysa den längre bara. Inte ett ord om seg klumpighet. Synd att mitt minne är så kort att jag inte kan påminna mig om alla de hundratals ggr jag beskiktat, belyst och tryckt... Hon jag pratade med lovade dock att om jag beställer ny emulsion imorgon (för 187,-, ett riktigt fynd!) så bör jag ha den på fredag. Jag hoppas dock att jag kan beskikta, belysa o trycka redan imorgon o lämnar emulsionen framme tills jag ska testa.

Inga kommentarer: