måndag 8 november 2010

brev från det förflutna

1987 var jag utbytesstudent i Savannah, Georgia, USA och hade den första tiden åter i Sverige kontakt med mina värdföräldrar. Men sedan de flyttade tillbaka till Texas har jag inte hört av dem alls, det vill säga på över 20 år.
Så igår, efter att ha tänkt en hel del på USA under tillredandet av Allhelgonamiddagen med Halloween-inslag, att ha avnjutit den och åkt hem, plingade det till i datorn. Ett mail från min värdmor, Judy, dök så upp, eftersom hon hittat min hemsida på webben!

Snacka om att få ett brev från det förflutna! Plötsligt vällde minnen från slutet av 80-talet över mig. Minnen från ett amerikanskt södern, som var så soligt och varmt att jag gick i shorts  i början av december, men samtidigt så kallt att jag förbjöds att följa med en kille från min klass hem, tvärs över gatan, bara för att han är svart. Hur vackert Savannah är, men också hur svårt det var att få riktiga vänner där.

Forsyth-park med fontänen är ett av Savannahs kändaste sights
Judy och Willie planerar att åka till Europa nästa år, så jag skrev och bjöd hit dem. Det ska bli spännande att se vad som blivit av den levnads- och matglada Judy och hennes sävlige fd marin-soldat till man!
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: