tisdag 30 november 2010

"grundliga undersökningar"

         Östersunds gågata denna kalla sista november
En riktig idyll kan tyckas... Men då har man inte följt nyheterna de senaste dagarna. Miljöåklagaren (tillika konstrecensenten, kan jag nämna inom parantes)  Christer B Jarlås har polisanmält och utreder nu om någon är ansvarig för att parasiten Cryptosporidium finns i Östersunds kommunala vatten och orsakat "magsjuka" hos åtminstone 4 500 Östersundare hittils. Det är bra tycker jag, som anser att polititiska "experter" ofta är mer experter på att få uppmärksamhet än på deras egna ansvarsområden.
skyltar som denna om att vattnet är kokt ser man numer på
både restauranger och kaféer
Det hela uppdagades eftersom stora delar av skidskyttelandslaget blev kraftigt "magsjuka". Det känner jag mig väldigt tacksam för; om inte de omhuldade idrottstjärnorna drabbats skulle det antagligen bara bortförklarats som vinterkräksjuka och aldrig upptäckts.
Nu pågår "grundliga undersökningar" för att finna källan till parasitutsbrottet, så jag hoppas att den ger bättreresultat än de hundraåriga "grundliga undersökningarna" efter Storsjöodjuret!

Inga kommentarer: