onsdag 26 januari 2011

ISLAND deppigast i Norden 2010

Vi är deppigast –  i Norden rapporterar Aftonbladet idag. "Intressant" tänker jag och läser artikeln, men blir samtidigt förvirrad och lite irriterad över  begreppsförvirringen. "Vi är deppigast – i Norden" är rubriken, men det står ingenstans hur lyckliga islänningarna är. Av nyfikenhet söker jag på Iceland och happiness och finner att de 2006 låg i lyckotoppen tillsammans med Australien, enligt OECD-statistik. Även 2008 låg Island i topp enligt FN, "trots det högsta födelsetalet, flest antal skilsmässor och flest yrkesarbetande kvinnor", som the Guardian rapporterade. Det vore intressant att veta hur de ligger till nu efter den ekonomiska krisen, men eftersom  Aftonbladet inte räknar islänningar till oss andra nordbor får man inte veta det där. 


Vidare står det i artikeln att "Sverige ramlar in först på en föga hedrande sjätteplats – och sist i den skandinaviska lyckoklassen"[sic!]. Problemet är dock att Finland, som hör till Norden, men inte till Skandinavien  kommer före oss i Sverige... Hur svårt kan det vara för en journalist att kolla upp så enkla fakta om man mot förmodan inte har full koll på det?


Sökte också ett bra tag innan jag hittade vilken "stor brittisk undersökning" Aftonbladet hänvisar resultaten till, innan jag slutligen fann det i bildtexten, Legatum-institutet handlar det om... Jag kollar nämligen alltid upp källor och länkar till dem  i mina blogginlägg. Där hittar jag Island på tolfte plats i Europa, alltså sist i Norden 2010.
Reykjavik i snöskrud, bild lånad från
http://famouswonders.com/reykjavik/
Tilläggas bör väl att The Legatum Prosperity Index är "världens enda globala bedömning av rikedom  och välbefinnande" enligt deras egen hemsida. 
(Jag vill också inom parentes påpeka att Lyckobloggen, med sina nio "professionella lycko-bloggare" bara rapporterar om vad Aftonbladet skriver med det korta tillägget att "texten bör dock tas med en stor nypa salt…")

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: