tisdag 11 januari 2011

Nordens U-land? FANTASTISKT!

 Det blev en kort blogg-paus för nu måste jag skriva och rapportera om nåt aldeles fantastiskt, så att fler än jag får njuta av det.
Hreinn J. Stephensens
obetitlade "box-säck" med
nävavtryck av betong
och marmorkross

Jag hade missförstått och trodde att jag missat Färgfabriken Norrs sista utställning Nordens U-land? - Isländsk konst i kristid, men blev tack och lov (!) rättad när jag skrev och beklagade mig på Facebook. (Ibland har man väldigt god nytta av sina 242 facebookvänner, särskilt när en hel del av dem är involverade i konstsvängen!) Fick veta att den pågår denna vecka ut och att Östersunds konstskola skulle ha en guidad visning i förmiddags, så såg naturligtvis till att vara med på den (liksom ytterligare två Östersunds-konstnärer).

Jämtlands konstkonsulent,  Karin Kvam guidade kunnigt och eftersom jag var den ende(!) som varit i Island kunde även jag bidra med en del om hur där är, varför många islänningar bott utomlands osv. (Som du kanske har jag lite "folkbildarambitioner"...) Jag är så överlycklig över att jag inte missade utställningen. för jag tycker att den är fantastisk, så har du inte varit dit så skynda dig dit; utställningen likväl som Färgfabriken Norr i denna form, finns bara kvar  tors-sön kl 12-16! Utställningen kräver tid och engagemang för att kunna ta till sig alla de tjugo verken, så gå dit med god tid till godo.
Hreinn J. Stephensens Black Box 2
ser ut som en svart låda med en gejser-
liknande "vattensprut"  med ljud som
är så dova att allt skakar
The Icelandic Love Corporations
Déjà vu, främst, performance-rester
från performancen under vernissage
16 oktober 2010. Bakom till vänster
ILCs video Dynasty om överklassfruars
nöjen,  Bakom till höger bakom tältet Rúrís
legendariska performance Golden Car
från 1974, dokumenterad med arkivfoton.
 
Hildur Margarétardóttirs
Niðstöng en skulptur avbildande
 ett spetsat hästhuvud gjorde hon
istället för att demonstrera vid
Islands finansiella kris 2009.



Magnús Sigurdarsons installation
STORM visades första gången på
Gallery Hlemmur,  Reykjavik 2001.
Ett meditativt och kraftfullt verk där
salt blåser omkring i en glasmonter
av byggfläktar.



All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi var där i julhelgen när Ronnie var hemma. Hade varit bra med en guide då tror jag. Vi var helt ensamma i lokalen då. Eva B S

Lyckans Smed sa...

Ja, det var helt suveränt med Karin Kvams guidning. I och för sig kan man läsa sig till det mesta, men nu kunde man fråga direkt o slapp leta i katalogen för varje verk.
Jag fick mail av henne idag o tydligen är det Guidad visning både lör-sön kl 14.00, så om du har möjlighet tycker jag absolut att du ska gå dit!
/*