fredag 25 februari 2011

Gudomliga Garbo

Som jag gett en vink om tidigare är Greta Garbo min allra största idol. Att jag även fått höra att jag är lik den gudomliga och att det dessutom påstås att hon skulle varit min sextondemänning (!) gör ju inte saken sämre.

Jag vill här visa en del av mitt " Garbo-bibliotek", som jag utökade med ytterligare med en bok på onsdagens bokrea. Det var Mark A Vieiras Greta Garbo: A Cinematic Legacy jag fyndade på Akademibokhandeln (Kolla gärna in den länken genom att klicka på boktiteln!)
alla böcker på bilden tillhör inte mitt "Garbo-bibliotek",
men de sex som titlarna syns tydliga på gör det i alla fall.
En speciell bok är Tin Andersén Axells Djävla älskade unge! som är baserad på autentiska brev från Greta Garbo till Mimi Pollack, liksom på samtal med Mimi  före hennes död. När jag läste den insåg jag hur fruktansvärt olycklig och ensam Garbo måste ha känt sig i större delen av sitt liv. Hon levde tydligen under villfarelsen att bara hon kom "hem till Sverige" så skulle där vara som vanligt och hon skulle bli lämnad ifred. Till Pollack skrev Garbo om och om igen: "När jag kommer hem då ska vi göra allt tillsammans." Tänk en sådan chock hon måste ha fått när folk redan i Göteborg näst intill höll på att välta hennes taxi. När hon och Pollak så skulle handla på NK blev det en sådan uppståndelse att varuhuset stängdes och de båda kvinnorna fick slussas ut bakvägen.
några omslag ur boken
Greta Garbo The mystery of style 
 
Favoritboken är Greta Garbo The mystery of style, som har sin grund i en utställning med Garbos kläder på Museo Salvatore Ferragamo, Florens, Italien i maj 2010. Den innehåller många bilder jag inte tidigare sett, roliga berättelser om henne och hennes kläder, som också presenteras i både ord och bild. Några exempel: 
Några av Garbos mössor
tycker jag, som älskar hattar,
är spännande att se
Den charmiga historian om hur skomakaren Salvatore Ferragamo Drömmarnas skomakare’, som han kallar sig i sina memoarer, träffade Garbo  "är ett ett väldigt vanligt litet kapitel i dessa extraordinära människors liv", som det står . Första mötet varade länge nog för att Ferragamo skulle skapa ett par måttbeställda skor till henne. 
Garbos bikinis
Året var 1927 och platsen var Hollywood, innan Salvatore återvände till Florens för att grunda sitt företag i  Italien. Garbo blev så nöjd att hon fortsatte beställa sina skor från Hollywood Boot Shop så länge Ferragamo ägde det, för att sedan flytta till Saks Fifth Avenue i New York, tills i augusti 1949, när de två möttes igen i Florens. “Lika ung som första gången jag mötte henne” kom Greta Garbo in i butiken med ett par gamla sandaletter. “Jag har inga skor,” sa hon “och jag vill kunna promenera”. Under fem sittningar designade Salvatore Ferragamo en serie  lågklackade skor, inklusive ett par röda kalvskinns sandaler med ankelrem och dessa formligen älskade Garbo. När hon lämnade butiken hade hon med 70 par skor, de flesta skilde sig bara åt i färgen. "Varför tveka om man vet vad man vad man vill ha?"..

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: