fredag 11 mars 2011

Bästa o vackraste plagget - Sarin

I dagens Stil talades det bl a om mitt favoritplagg i världen, den Indiska sarin. Jag har två stycken, som jag använder och tyg till ytterligare två. De är inte bara vackra och färgrika med fantastiska mönster, utan också bekväma och snabba att sätta på sig när man lärt sig tekniken (bilder och beskrivning nedan). Just under vintern är det väl inte direkt något bra plagg här i Norden annat än på fester inomhus...
här bär jag min gula favorit-
sari till Master-examenfesten
2002. Den köpte jag i Varanasi,
Indien 2001
Min första sari köpte jag i Singapore, där jag var på ett bröllop 2000, två köpte jag i Indien 2001 och en röd fick jag i present av de boende på det ashram i Maharashtra, där jag hade ett fadderbarn via JIDCA och där jag firade Diwali i november 2001. Rött är den färg som i Indien förknippas med bröllop, så det kommer nog att dröja innan jag använder den...

Så här knyter du en sari, tryck på bilden så öppnas den större!
Jag har även två Salwar Kameezer, eller Punjabi dresser, byxor och tunika som muslimska och stads-kvinnor använder i Indien. Jag kan lova att det var väldigt mycket enklare att resa runt i Indien klädd som en indier!

Inga kommentarer: