onsdag 16 mars 2011

citruskrans

Nu när citrusfrukterna är billiga passar jag på att göra en riktigt vårlik citruskrans att hänga på dörren.
Jag börjar med att skära citroner och lime i ca 5 mm tunna skivor.
Lade dem så på ett galler och ställde in  i ugnen i ca 2 timmar i 50 grader. (Ett annat tips är att lägga in dem efter att du använt ungen till matlagning och låta dem torka i eftervärmen.) Då kan man njuta av den fantastiskt friska citrusdoften under tiden de torkar och sedan kan man passa på att rengöra ugnen också efteråt! (Gamla matrester lossnar lättare och citronen sprider en härlig doft.)
Låt citrusskivorna svalna och därigenom hårdna nör de tagits ur ugnen och använd en ca 3 mm grov ståltråd. Trä på citrusskivorna på kortsidorna, helst varannan lime, varannan citron. Två limes delade jag bara, eftersom de redan kändes torra, och trädde på tråden.
Böj så tråden till en cirkelform och tvinna ihop ändarna och kör in kransen i ugnen igen i ca ytterligare1 h i 75 grader.
Vackert vårlik krans som även doftar frisk
Denna krans håller hur länge som helst och är riktigt vårlik med sina friska gula och gröna nyanser, tycker jag!


Visst har jag inspirerats till denna krans av UnderbaraClaras Pikant men jag tycker det är snyggare (och lättare) med skivade istället för hela citrusfrukter, även om två av limesen bara delades.


... och så vill jag passa på att rekommendera fasters goda citrondricka, som Syster Yster tipsar om här

Inga kommentarer: