söndag 17 april 2011

Bloody Mary som mat?

Förvånande nog för mig själv, som inte trodde att jag gillade Vodka, upptäckte jag i Sydafrika för 11 år sedan att den i särklass godaste "drinken" är Bloody Mary. Helst då som blandats själv, istället för nån mix, för på så sätt kan jag smaka mig till hur mycket exempelvis Tabasco jag helst vill ha. Blev (antagligen mest därför) enormt sugen på Jamies recept nedan:

1 bunt färsk basilika, tvättad o torr
2  kg mogna tomater
5 tsk pepparrot skalad och riven
1 klyfta vitlök skalad
Några skvättar  Vodka
1 – 2 msk vinvinäger
1 liten bit rödbeta (för färgen)
flingsalt + färskmalen svart peppar
Finmaskig silduk + krok
Plocka de små bladen av basilikan o lägg åt sidan. Lägg resten av basilikan, inkl stam, i en matberedare. Halvera eller skär tomaterna i fjärdedelar och lägg ned med basiikan  och resten. Kör i matberedaren, men inte allt direkt. Smaka av och krydda. Gärna med mycket pepparrot. Täck en stor skål med silduken och häll försiktigt totmat-blandningen i,  fäst ihop och häng i kroken i kylen med skålen under i åtminstone 5 till 7 timmar för att all vätska ska rinna av. Smaka av igen om det kanske behövs mer salt, vinäger e dyl. Häll i t ex tillbringare till servering. Häll då upp i mindre glas, droppa i lite olivolja av god kvalitet och toppa med de små basilika topparna. Väldigt uppfiskande o gott!
Blir det inga egenodlade tomater får jag väl köpa ekologiskt odlade på Ås trädgård. Det ska nämligen vara smakrika tomater, vilket är svårt att hitta annars... 
i augusti fick jag äntligen tag i goda tomater på Ås Trädgård  
och det var helt KLART värt ett all väntan och 1/4 kg färska tomater;
Tomat Consommén är så god att det krullar sig på tungan!
Mitt nästa boende ska definitivt bli där jag kan vara närmast självförsörjande på åtminstone kryddor och grönsaker på sommaren.
receptet ur  Hemma hos Jamie

Inga kommentarer: