torsdag 14 april 2011

Brobyggande Elisabet All på Drejeriet

Drejeriet visar Elisabet All de broar hon byggt 2 - 23 april. Dessa är i form av keramik, collage och papperssnitt. Riktiga färgklickar som barnens byggklossar, likväl som asketiskt vita, med en antik aura. (Jo, jag vet att de antika skulpturerna och templen egentligen var färgglada från början, men det är inte det jag menar...) Bygga Broar är en av de, i mitt tycke, snyggast hängda utställningar som visats i Östersund denna säsong; Shabby chick-mässigt "vitt i vitt", liksom med kontrastfärger.
Elisabet Alls två Grafiska Blad Pappsnitt gör sig oerhört bra
ihop med Tempelbro och  Förfallen Bro som de visas med
När jag gick Östersunds konstskola, 1995 - 97, gick All i den andra årskursen och jag har tidigare mest sett grafik av henne. Jag blev väldigt glad av utställningen på Drejeriet och är särskilt förtjust i hur hon kombinerat den tvådimensionella grafiken med tredimensionella skulpturer! 
Grafik bakom tredimensionella broar
i färgglada Brio-leksaks nyanser
Broar är en underbar symbol för sammanlänkande, övergång, framsteg, likväl som skiljelinje och så finns det sagor om broar som leder in i något fruktansvärt. I de äldsta indiska filosofiska sanskrittexterna, Upanishaderna, liksom i Graal-legenderna  är broarna farliga och mödosamma att passera men leder till det underbara. Inom Islam skiljer bron de intelligenta och snabba från de tunga och okunniga, som inte kan ta sig över. Allt detta tycks All föra samman i det projekt hon inledde under sitt tredje Projekttillämpningsår på konstskolan, 2009/10. Det känns väldigt väl genomfört och det syns att All lagt ned mycket både tanke och känsla i projektet.


Elisabeth All är egentligen ingen keramiker, utan har jobbat som film­are och modedesigner. Sedan 15 år bor hon i Östersund och hon har lånat in sig i Staffan Alms ateljé, som givit värdefulla tips till All, då hon tycker det är kul att pröva sig fram.  
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Malin Matilda! Vad roligt att du tyckte om min utställning. Och att du dessutom uppmärksammade den på din blogg,blev jag överraskad och glad över.Det var också intressant att läsa vad du skrev om broar och vad dom kan stå för.Tack skall du ha! Hälsningar Elisabeth