torsdag 21 april 2011

De bästa uppfinningarna efter hjulet

När man är så närsynt som jag (-6,0 på linser), att man inte ens ser den översta raden på optikerns tavla tydligt är det inte konstigt att redan som 12-åring utbrista att kontaktlinser är "den bästa uppfinningen sedan hjulet". Det har jag sedan fortsatt att hävda, till mina optikers förtjusning.
bild lånad från http://buycontactlensesireland.com/
För drygt ett halvår sedan hade jag inte ens hört talas om att den fanns. Så när läste jag ett inlägg av UnderbaraClara i höstas (inägget gjordes flera månader tidigare) blev jag lite nyfiken, men det som fick mig att så att säga "få  tummen ur" var denna Rocky i DN 12 april:
Rocky är en favorit o om du klickar på bilden blir det större, så du kan läsa!
Jag är ju ändå dotterdotter till en Karl som var så snål att han satt på dass med tårar i ögonen (om ni förstår vad jag menar). Även om jag verkligen kämpat emot min medfödda snålhet genom alla år och helst ser mig som "ekonomisk" började jag räkna på hur oerhört mycket pengar jag kasserat nedblodade...
bild lånad från http://www.midnightmaniac.com/ 
Bortsett från den ekonomiska biten, som Rockys tjej även påminner om, är det att Menskoppen funkar att ha även när man tränar och sover, att man slipper slänga en massa mensskydd och framför allt att det inte finns någon risk för förgiftningar med Menskoppen som gör mig så nöjd med den. Ja, så måste jag erkänna att det faktum att jag vaknade med blodiga fläckar på lakanet hade sin roll i mitt beslut också; för med Menskoppen ska det vara slut med sån't!  Risken för att det ska läcka är minimal, eftersom man egentligen bara kan placera den på rätt sätt, annars funkar det inte! Man tömmer blodet ur den i toan ungefär 3 ggr/dygn, om man nu inte blöder oerhört mycket, vill säga. Det blir alltså mer sällan än man byter tampong och då är den inte alls mer än max halvfull. Precis som till tamponger finns det en "tåt" att dra i, fast den är av silikon istället för bomull o därmed oerhört hållbar. Man tvättar så ur koppen med tvål, sköljer noga och sätter tillbaka den igen. Det funkar bra både när man tränar och simmar och känns dessutom mindre än en tampong, tycker jag.

Efter att ha använt den i två dygn (och iofs hade lite problem att få ut den första gången pga fel teknik o att jag spände mig) är jag faktiskt beredd att utnämna Menskoppen till den näst bästa uppfinningen efter hjulet. I a f för oss närsynta kvinnor!


All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer: