lördag 16 april 2011

Det som driver mig

Jag är uppvuxen med en stor tomt, trädgårdsland och växtintresserade föräldrar, så när jag flyttade till min första lägenhet köpte jag mitt första kryddväxthus för att åtminstone kunna odla kryddor i köksfönstret. Detta kryddhus följde så med mig till Stockholm, Umeå och åter till Östersund, men efter nästan 15 år var det så trasigt att jag fick lov att köpa ett nytt. Det jag hittade på Växtvaruhuset är helt fantastiskt vackert och varje vår när jag tar fram det känner jag mig lika glad.

Härom dagen var det dags att börja förkultivera tomat- och squashplantor inför sommaren, så nu står växthuset på sin plats i köksfönstret igen. När jag planterar ut det första jag drivit upp går jag vidare till nästa frön och när det blivit varmt ute får drivhuset flytta ut till den soliga delen av balkongen, där jag gör om samma procedur.
mitt vackra växthus har nu installerats med odlingar
Växthuset brukar få stå framme med färskodlade krukor i fönstret tills jag behöver dess plats för Amaryllisar och andra julblommor. Det står alltså framme större delen av året med växande glädjeämnen.

Inga kommentarer: