måndag 4 april 2011

Förberedelser inför odlingssäsongen

Jag har funderat enormt mycket på vad jag ska kunna odla på min balkong, där jag får sol först vid 17 på eftermiddagen. På min tidigare balkong var det sol från 11 och det mesta växte som gräs, bara man såg till så det inte torkade ut. På min nya balkong i väst-nord-väst läge funkade dock nästan inget förra sommaren. Kom då på den briljanta lösningen att sätta odlingslådor utanför köksfönstren rakt mot söder. Där växte det så det knakade och dessutom var det oerhört praktiskt att bara öppna köksfönstret till köksträdgården.
Fast jag frågat vice värden och fått klartecken om att det skulle gå bra att sätta lådor där hade någon granne klagat och föreningens ordförande informerade om att jag måste ta ned lådorna.
Som jag skrivit tidigare är jag dock inte den som bara godtar motsägelsefulla beslut, så jag skrev om alla de positiva effekter odlande visat sig ha, om det första uppenbarligen felaktiga beslut jag fått och bad om ett undantag i mitt fall. Den gången hjälpte dock inte mina protester, eftersom  fastigheternas fasader inte påstås hålla för borrade fästen, utan jag måste trots allt det ta bort lådorna.
Ny"jordade" Fuchsia-sticklingar i fyra olika färgställningar
Tänk om man bott på Österlen eller över huvud taget i odlingszon1; att kunna ha Magnolia, persikoträd, lavendel och timjan som växer fritt ute i trädgården...
Som jag bor blir det istället tomater, kryddor, sallad etc inne i köksfönstret (mot söder) för dem hände inget med när jag satt ut dem på balkongen ifjol. Fuchsior har jag satt och mina pelargoner ska också få flytta ut.
Andra växter jag hittat för skuggiga lägen är: ajania, begonia, buskmargerit, buskveronika, daggsalvia, duvnäbb, flitiga Lisa, fuchsia, grå helgonört, gräskalmus, hängverbena, höstljung, krasse, lobelia, lotus, penningblad, pensé, plister, prydnadskål, pysslingkrage, rabatteternell, revsuga, silverek, snöflinga, söderhavsljus och tagetes.
delade min trångbodda Ampellilja, eftersom
jag inte vill ha större kruka här. Bra present!
Zuccini, vinrankor o dyl får jag vänta med tills jag bosatt mig söderut ;-)

Inga kommentarer: