fredag 29 april 2011

Lösningar för problemfötter

Jag har haft problem med mina fötter i hela mitt liv. Inte för att de är magra och fula, utan främst eftersom jag får skavsår av minsta lilla och dessutom av skor jag kan ha använt i åratal. För det mesta får jag lov att tejpa fötterna i förebyggande syfte. Härom dagen hittade jag (äntligen) ett par skor som är gudomligt sköna och dessutom snygga. Ett par Rieker med "antistress-sula", som inte bara har broddhål, utan även ankelrem och liten klack. Det kunde bara inte bli bättre! 
Mina nya snygga Rieker med antistress-sula
är så sköna att de känns som att gå på moln
För några år sedan opererade en ortoped bort en s. k. hälextosos, vilket är en broskbildning på skelettet på ena hälen som liknar en sporre. Det brukar därför ofta felaktigt kallas för hälsporre, medan en sådan ju finns under foten. Sedan dess har jag haft mindre problem med skavsår på den hälen, tack och lov!
Min högra fot är nu ovanligt ful, efter att en tung
garderobsdörr krossade stortån får ett år sedan.
Stortånageln har dock växt tillbaka nu o tån är rak.















Därmed inte sagt att jag sluppit skavsår, den tunna hud jag har på fötterna skavs ändå sönder lite här och där, så på somrarna brukar jag gå omkring i platta "gubbsandaler" i mjukt läder . Ifjol hittade jag dock ett par ursnygga röda träskor i 70-talsmodell  på Knulp  i Stockholm, som jag köpte. Och genast insåg varför jag inte använt träskor sedan barndomen. När jag har träskor på bara fötter lyckas jag inte bara slå båda de inre fotknölarna blodiga utan får dessutom tjocka förhårdnader på hälarna. I sommar kommer jag därför bara att ha dem med strumpor i och använda platta "gubbsandaler" eller mina underbara Rieker-skor när jag är barfota i!
träskor från Knulp












Min far har fruktansvärt torra och spruckna fötter så därför har jag alltid varit rädd för att också få det, precis som jag ärvt hans usla syn. Har därför alltid varit oerhört noga med att fila och smörja in mina fötter + gärna ta fotbad med salt, eller ännu hellre bakpulver och hittils har det gjort susen. Huruvida också han har problem med skavsår eller inte vet jag inte. Troligen "skyddar" det hårda på hans fötter mot det, men de borde ändå vara en storlek större pga alla förhårdnader.


Inga kommentarer: