torsdag 14 april 2011

lösningen på mina odlarproblem

Fick igår tillstånd från bostadsföreningen för mina odlingsplaner, så sätter snart lite frön i mitt lilla drivhus i köksfönstret! Har kommit på hur jag ska kunna odla kryddor o grönsaker i sommar, trots min skuggiga balkong! Till på köpet kommer det att innebära en del "styrketräning"... Jag förkultiverar i köksföntren mot söder och planterar så (som jag brukar) grönsaker o kryddor i en balja med handtag + krukorna med tomater ställer jag i en sockerlåda. 
bild från http://www.elmia.se 
Idag har jag även införskaffat en Nelsons Grow in Bag, så krukor o sockerlåda blir nog överflödigt, om jag nu inte ska odla mer än jag planerat... Är ju sugen på Polkabetor, som är så goda och inte lika färgstarka som Rödbetorna. Syster Maja hade hittat Nelson Gardens nya tillskott Grow in Bag och den är lätt, rätt snygg (fast jag skulle ha föredragit den omålad men de var slut) och består av en odlingsram i pil med dränerande fiberbag. Själva fiberbagen är tillverkad i ett material som bevarar fukt på ett bra sätt, samtidigt som det släpper igenom överflödigt vatten. Eftersom fiberbagen utrustats med kraftiga handtag är det enkelt att flytta bagen med växten vid behov.

bild från http://www.froer.nu 

Grow in Bag är, precis som det låter, odling i en ”kasse” och ställs med fördel direkt på marken.
Utöver goda hemodlade grönsaker kommer denna lösning även att innebära "styrketräning", som bör göra behovet av gymbesök mindre frekventa! 

Inga kommentarer: