söndag 10 april 2011

Påskkrans

Den här kransen gjorde jag för flera år sedan; väldigt enkelt.
På mataffären köpte jag bruna ägg och på Panduro köpte jag en kransstomme av mörka grenar och prickiga fjädrar.
Pickade hål med en nål högst upp (ca 2 mm i diameter) o längst ned på äggen, som jag sedan blåste ur. Äggens innehåll gjorde jag säkert pannkaka eller nåt annat gott av medan jag lackade de urblåsta skalen för att de skulle bli lite mer hållbara. Man får lov att vara försiktig med kransen och jag har den i bubbelplast i förrådet när den inte hänger uppe. (Under flytten hade ett av äggskalen gått sönder, men det var bara att plocka bort det innan jag satte upp kransen på dörren.)

Med en tunn ståltråd trädde genom blås-hålen på äggen och surrade fast äggen med ojämna mellanrum på kransen. Fäste så fjädrarna så att de skulle täcka ståltråden. Färdigt! Hade tänkt ha den liggande på ett bord inne först, men har man katt så är det en väldigt dum idé... På baksidan av kransen fäste jag därför ståltråd som jag surrade ihop för att kunna hänga kransen på.

Inga kommentarer: