tisdag 12 april 2011

Stora katter

När jag pluggade i Johannesburg, Sydafrika vårterminen 2000 fick jag några oförglömliga kattmöten, varav dessa två är de bästa:
I Sterkfontein Rhinoreserve skulle vi främst se noshörningar, men det finns förstås en massa andra djur där med. Vi åkte med den vanlig personbil, vilket är bra så att djuren inte känner lukten av människor och flyr. Vi stannade bilen och jag fick ögonkontakt med denna majestätiska lejonhane i över 10 minuter. Sedan rullade han över på rygg och visade magen, som om han ville bli klappad. Han måste ha känt sig totalt tillitsfull och trygg. Kanske tack vare mina kunskaper om katters kroppsspråk?
vi var så nära med bilen att man på bilden
ser sidospegeln till vänster och fönster-
karmen längst ned i bilden.
Vi körde så en bit till och fick så syn på denna gepard som stod alldeles invid vägen och spanade. Också här stannade vi, men hon vände sig aldrig om, så fick aldrig testa min kattfiness här ;-)
det är skuggan från vår bil som syns till vänster i bild

Inga kommentarer: