onsdag 4 maj 2011

grönsaksförvaring från förr

Som ni säkert redan förstått är Jamie Oliver numer lite av min husgud här hemma så om jag inte hinner se hans Hemma hos Jamie  försöker jag hinna se det på TV4play under den vecka det finns tillgängligt där.
Idel 5 av den andra säsongen tipsar han om det gamla sättet att förvara vintergrönsaker, Clamping, som det heter på engelska. När morötter, rödbetor etc nått sin fulla storlek gör man ett tunt lager sand i en låda, med tidning på botten. Ta så grönsakerna med topp o allt, torka bort jorden och vrid bort blasten och lägg dem bredvid varann  på jorden och täck så med ett nytt lager sand och så börjar du med nästa lager grönsaker. Avsluta med ett sista lager sand och låt stå i ett svalt och mörkt hörn där det inte finns risk att det fryser.

På så sätt kan morötter, rovor, betor, kålrötter o andra hårda rotsaker hålla sig fräscha i runt fyra månader. Låter suveränt, för i kylen blir ju morötter etc tråkiga på bara nån vecka. Farfar och morfar förvarade pärer (potatis) o annat svalt o mörkt i matkällaren. Då höll det sig bra till fram i april/maj, då det började mjukna och växa. Jag inbillar mig att de inte skulle gjort det om de begravt dem i sand, som de tydligen gjorde i Storbrittanien.

Inga kommentarer: