måndag 9 maj 2011

matrester = en skattkista

Jag vill inte vara en sträng fröken som piskar och hotar för att få som jag vill, utan istället berätta vilka alla de fördelar ett förändrat beteende innebär. Som jag skrivit tidigare tycker jag att matrester verkar vara en helt bortglömd, eller kanske t o m förträngd(?), resurs som inte många har lärt sig att ta tillvara. Det här är också något som verkligen verkar ligga i tiden, då både, tidningar, radio och tv påpekat hur mycket som slängs åtskilliga gånger.

Den jag framför allt tycker verkar komma någonvart med sitt resonemang är Sara Begner, kocken som också är matredaktör i Coops Mersmak. I aprilnumret skriver hon följande:
klicks på bilden då öppnas en så stor att du kan läsa!
Just det här med att göra resterna till något nytt och spännande tror jag är en stor anledning för de flesta att vilja utnyttja dem. Recept på flera olika rätter med rester i hittar du här, lycka till o smaklig måltid!

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: