torsdag 26 maj 2011

Schyssta lökar

Ja, just lökar är oerhört schyssta och blommar igen om de sätts i ny jord. Jag har därför sparat de slokade påskliljorna, som jag just satt ut i rabatten med förhoppningen att de kommer att blomma vackert där nästa år.
så här såg de ut i påskas
 Detta är både påskliljor och pärlhyacinter så nästa vår blommar de säkert under buskarna där jag planterat dem.
efter att ha förflyttats till balkongen
är de dock inte särskilt fina längre

Egentligen borde jag ha sparat även hyacinterna o andra jullökar med för även de blommar då upp igen. Av dem övervintrar jag bara mina Amaryllisar, som snart ska få flytta ut på balkongen över sommaren. Sedan de slokade ned har de blivit näringsvattnade för att orka upp till jul igen.
Hålet det ska planteras i ska vara så
djupt satt rötterna ryms bra. 

Det är lite dåligt med planteringsyta på min gård, men när jag var ute med Greta upptäckte jag att vid sidan av några buskar finns det precis lagom plats för mina narcisser bredvid några kungsängsliljor.
Planterade ser narcisserna  rätt tråkiga
ut nu, men de kommer att ta sig
 Jag borde ha sparat även mina iskonvaljer o planterat eftersom jag älskar liljekonvaljer, men de brukar tack och lov komma upp alldeles av sig själva!
Avslutade med att vattna ordentligt
I vattnet blandar jag en växtnäring, som verkligen är en dunderkur, inköpt på Jordgubbslandet, Rödön. Nästa vår bör här blomma fantastiskt!

Inga kommentarer: