söndag 19 juni 2011

Samplantering mot harar

Harar må vara enormt söta, men jag vill ändå inte att de ska äta upp det jag odlar. Därför bär jag upp mina odlingar till balkongen under natten, men det är ju inte möjligt för alla som odlar. Därför vill jag dela med mig av Louise Riottis tips ur Morötter Älskar Tomater. Nu gäller väl just dessa råd kaniner, men jag är rätt säker på att de bör funka på harar minst lika bra.
eget fotomontage
Lök är något som harar, liksom många andra djur skyr. Plantera därför det mellan dina kål- och salladsplantor eller ev. som en ring runt dem. Man kan även måla grenar med mönster så att de ser ut som om de vore ormar, som Pernilla Månsson gjorde i ett av säsongens första  Trädgårdsfredag. Det hjälper visst även mor mördarsniglar, som det verkar i fredagens program!
Träd och buskar skyddas bäst genom att man målar nedre delen av stammarna med djurfett eller blod. Aska från trä, kalksten och cayennepeppar kan också pudras på de våta stammarna.
eller så får man göra som far gjort vid stugan och sätta
hönsnät runt hela trädgårdslandet. Det funkar utmärkt!
Jamie Oliver tipsar dock i Hemma hos Jamie om att istället lägga kvistar  runt odlingarna så att de "sticker kaninerna i ögonen" och så tipsar han givetvis om hur man tillagar kanin(hare?) på bästa sätt.
Lycka till!


All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

2 kommentarer:

Maya sa...

Det visste jag inte om kaniner, fast jag är kaninälskare, det är därför jag är så känslig nu, jag hade kanin fast jag var allergisk å till slut så slutade jag andas å efter den gången tål jag ingenting. Hade en stor belgisk ka nin på 10 kg, hon hade ingen bur utan gcik på låda

Lyckans Smed sa...

Ja, det är mkt man får lära om djur i de konstigaste sammanhang.
Vilken jättekanin du hade! Hon kanske trodde att hon var katt, som gick på låda o allt! Väldigt tråkigt med allergi.
/*