måndag 20 juni 2011

Sörjer gorillor och schimpanser?

National Geographic berättar om en viltvårdare som har sett en gorillahona som verkade sörja över sin två veckor gamla unges död. Se även den videosekvens med en flock schimpanser som verkar sörja längre ned!

Kanske ett av naturens mest hjärtskärande beteenden: en bergsgorilla vägrar att släppa sin döda unge. ”Många gorillamammor bär omkring på sina döda ungar i flera dagar, medan andra bara lägger dem ifrån sig, när de har dött”, säger veterinären Jan Ramer.
Gorillan Ruzuzi, behöll kroppen av sin döda
unge hos sig i 
över en vecka.  Bild Innocent
Mburanumwe
 
ur National Geographic

I Virunga National Park i Kongo-Kinshasa utspelade sig kanske ett av naturens mest hjärtskärande beteenden när bergsgorillan Ruzuzi vägrar att släppa sin döda unge. ”Många gorillamammor bär omkring på sina döda ungar i flera dagar, medan andra bara lägger dem ifrån sig, när de har dött”, säger veterinären Jan Ramer.Viltvårdaren Innocent Mburanumwe lyckades förra månaden ta bilder av honan, Ruzuzi, som såg ut att sörja över sin mindre än två veckor gamla baby. Enligt honom behöll Ruzuzi kroppen hos sig i över en vecka. Man har länge vetat att gorillor visar omsorg om de döda. Mburanumwe har vid minst tre tillfällen sett beteenden som påmint om Ruzuzis.

Se video av schimpanser som ser ut att sörja:


© 2011 National Geographic; video med tillåtelse från K. A. Cronin och E. van Leeuwen

Sörjer schimpanserna att den nio år gamla hannen och en unge är döda? Forskarna tvekar att använda ordet ”sörja”, men en forskare kan föreställa sig att bilderna kan få människor att ”fundera på vad som kan röra sig i huvudet på andra primater”.
Jan Ramer veterinär i Virunga, säger: ”Även om vi inte med säkerhet kan veta vad som rör sig i huvudet på dem, ser det i alla fall ut som om vissa gorillor sörjer eller inte accepterar att artfränden är död. När en vuxen hona dog förra året, stannade hennes tre söner vid kroppen i 24 timmar”, tillägger Ramer, som är regional chef för Mountain Gorilla Veterinary Project, och som har studerat bergsgorillor sedan 1980-talets mitt.


”Jag tror att de var ledsna och förvirrade, och så känner jag själv, när jag sörjer över något.”
Jag tycker inte själv att det är så konstigt eftersom jag tycker mig kunna tolka exempelvis min katts känslor väl och anser att även djur har känslor!

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: