onsdag 10 augusti 2011

Dansa dig problemfri!

Från det att jag var tre år dansade jag varje vecka. Först var det balett, så utökade jag med jazz, showdans och slutligen även fridans. När jag gick i gymnasiet dansade jag åtminstone 1 h varje vardag, ofta mer och påmindes nyligen av min amerikanska mamma att när jag bodde hos dem 1987 ville jag bli professionell dansare. Jag gläds därför när jag i DN den 2 augusti läser rubriken DANS HJÄLPER ATT LÖSA PROBLEM
The Guardian rapporterar att Peter Lovatt, chef över, liksom skapare av, enheten för danspsykologi vid universitetet i Hertfordshire, säger att "Dans är ett utmärkt hjälpmedel för alla typer av problemlösning, improviserad dans ökar möjligheterna att tänka brett och att hitta många möjliga lösningar. Med en strikt koreograferad dans blir det däremot lättare att hitta en enda lösning i en härva problem."
14-åriga ballerinor i Svansjön. Jag dansar längst fram till höger

Det är klart att det är så, det har jag förstått i alla år! ;-) Dansar du löser du samtidigt problem, eftersom kroppen jobbar tillsammans med hjärnan, så att båda hjärnhalvorna samarbetar mot ett gemensamt mål!

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: