lördag 13 augusti 2011

Hjälpsamhet som irriterar

En sak som formligen kan reta mig till vansinne är Besserwissrar. Sådana som ska tala om hur saker och ting hänger ihop i världen, vad som är rätt och fel eller vart man ska vända sig för att få bästa möjliga resultat.
"Jag är stolt över att trots allt vara så ödmjuk"
bild: www.picture-alliance.com
Jag tänker särskilt på en bestämd person, men så sa min 11-åriga systerdotter att han nog bara vill hjälpa till, men att det blir så fel ibland. Då slog det mig att vi på det sättet är rätt lika varann och jag förstod den otacksamma irritation jag ibland kan känna från folk jag bara velat hjälpa. Det är ju för att jag med mina klumpiga råd varit en Besserwisser som kommit med råd som inte efterfrågats, utan snarare "dumförklarat" den jag velat hjälpa. Jag ska verkligen försöka att inte komma med råd som ingen frågat efter i framtiden, för  Besserwissrar irriterar mig så att jag definitivt inte vill vara en själv. Jag hoppas att det inte låter "Besserwissrigt" bara!

Inga kommentarer: