tisdag 30 augusti 2011

Vikten av släkten

Läste i DN igår, 29 augusti att "Carl Larssons ättlingar håller ihop" för att hålla Carl och Karin Larssons Sundborn öppet för den intresserade allmänheten. "Niclas Forsgren, 24 år och systerdotterson till Ulf [berättar att] på universitetet  i Sundsvall, där han studerar, märker han att utomeuropeiska studenter har större förståelse för släktkänslan.
– Svenskar i min ålder förstår inte när jag försöker förklara hur det känns att ha kontakt med de tidigare generationerna, att släkten är en del av min personlighet, att de tidigare generationerna finns och lever genom mig på något vis. Men pratar jag med utländska studiekamrater, förstår de precis vad jag menar, säger Niclas. Ulf håller med om att de starka släktbanden ger en trygghetskänsla. Det går alltid att lyfta luren och ringa en släkting. "
Ättlingar till Carl och Karin Larsson. Yngst på bilden är Sixten
Lindell, därefter från vänster Ulf Frieberg, Assar Gruvnäs,, Niclas
Forsgren, Margit Frieberg och Anders Lindell, pappa till Sixten)
Foto: Per Eriksson ur 
DN
Apropå detta och att det på Facebook nu cirkulerar ett upprop*) om att det viktigaste vi har är vänner som ställer upp vill jag (och syster Maja) poängtera vikten av familjen och av släkten. Vi är båda uppvuxna i en familj där just denna varit det viktigaste och där alla ansträngt sig för att hjälpa och underlätta för varandra. Tyvärr vet jag att alla inte har den närheten till eller det förtroendet för familjen och det tycker jag  är väldigt sorgligt. Hur det än är så är ändå alltid blod tjockare än vatten och familjen känner varandras styrkor och svagheter bättre än någon annan. I a f är det så för oss och tydligen även för många andra, men uppenbarligen inte ens för majoriteten av oss svenskar.

*) TÄNKVÄRT!!!!!!!!Det är inte många människor man kan lita på, men alla säger,"Om du någonsin behöver det, så RING !!"Men jag skulle hävda att det inte ens finns 3 personer som kommer att lägga detta på deras status. Klicka på "gilla" om du har satt det på din status.Jag gjorde det eftersom det är en realitet.Verkliga vänner är sällsynta - MEN så värdefulla ♥♥♥♥♥Det är i jobbiga & svåra lägen den sanna vännen prövas ♥


All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: