torsdag 1 september 2011

Den hemliga ingrediensen

så snygg tub också, som påminner om färgtuber!
Kanske har du hört talas om Umami, som är det femte grundsmaken, vid sidan av sött, surt, salt och bittert.  
Umami är japanska för "smak" eller "mystisk arom" och upptäcktes i Japan 1908 av Kikunae Ikeda, en kemist i Tokyo. Smaken är svår att beskriva mer än att den förstärker de andra smakerna  och ger en lång och rik smak av fyllighet, mildhet och tjockhet. Man brukar säga att den är lite buljongaktig och salt, men främst den förstärker alltså smakupplevelsen. I mycket asiatisk mat, liksom numer även i västvärlden använder man istället Natriumglutamat, eller E621, som smakförstärkare trots att väldigt många västerlänningar är överkänsliga mot med det.
Taste No 5 Umami paste, som är en naturlig och icke allergiframkallande smak, finns nu att köpa t o m i min lilla stad.
min tomatsås blev t o m snäppet godare
med en liten klick Taste No 5  i! 
Jag trodde aldrig att skillnaden skulle vara så stor; klickade i lite i den tomatsås (rekommenderar verkligen receptet på den med ihop med sardellsmöret) jag brukar koka i drygt 30 min för att den ska bli riktigt god. Jag smakade innan och var nöjd med resultatet men klickade ändå i lite Taste No 5, rörde om och smakade av igen. Det var en så utsökt upplevelse att jag faktiskt var tvungen att sätta mig ned på en stol av förvåning och jag har sällan fått så mycket beröm för något jag lagat. Kanske beror det på att jag tror att just de ingredienser Taste No 5 består av även höjder hjärnans nivå av oxytocin, som vi blir lugna och harmonsika av!
sardeller ingår även i Taste No 5
liksom bl a svart oliver, balsam-
vinäger och Karl Johan svamp.
Jag vill därför verkligen rekommendera Taste No 5, som i min lilla stad går att köpa på Grändens Delikatess för 45,-. Jag var egentligen där bara för att köpa en bit Pecorino till nämnda pastarätt när syster Maja såg den o ropade till. Hon är nämligen grymt allergisk mot just Natriumglutamat och vi har pratat om att vi skulle testa Taste No 5. Det funkar också utmärkt att äta pastan bara som den är! Du kan även beställa det här.

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer: