lördag 17 september 2011

”nyckelövergångsarten”

Det är verkligen fascinerande med hur vi människor blev till dem vi är! När jag pluggade i Johannesburg hade jag förmånen att bli guidad i utgrävningarna i SterkfonteinMänsklighetens vagga, som det kallas.
I National Geographic läste jag först om Lee Bergers, vid Universitetet Witwaterstrand i Johannesburg (där f ö även jag studerade) fynd av en helt ny människoart, Australopithecus sediba. Detta under rubriken Mänsklig ”nyckelförfader” av Ker Than redan i april 2010, medan Josh Fischmans artikel Hälften Apa Hälften Människa publicerades i National Geographic 8/2011. Förra veckan skrev så även DN om Lee Bergers fantastiska fynd.
bild från National Geographic 
"Australopithecus sediba hade ett ansikte som en människa och kunde gå upprätt, men betedde sig i andra avseenden som en apa." skriver Ker Than i National Geographic. "En ny mänsklig förfader, som fått namnet Australopithecus sediba, och som identifierats med hjälp av två miljoner år gamla fossil, är kanske 'nyckelövergångsarten' mellan de apliknande australopithecus och de första Homo- eller människoarterna. Det avslöjar en ny undersökning.
'Vi har aldrig sett denna kombination av drag hos någon enskild [tidig mänsklig art]', säger undersökningens ledare, Lee Berger, till tidskriften Science, som publicerar den nya undersökningen i dag [15.04.2010].
De ofullständiga skeletten av Australopithecus sediba har hittats i resterna av ett underjordiskt system av grottor i Sydafrik--- Den nya arten är kanske den källa – sediba, som det heter på den lokala sothostammens språk – som våra förfäder kom från, står det i undersökningen.
Lee Berger, vid Universitetet Witwaterstrand i Johannesburg, har en annan teori.
'Mina kollegor och jag anser att [Australopithecus sediba] mycket väl kan vara den Rosettesten som blir nyckeln till vår förståelse av släktet Homo', säger Lee Berger i en kommentar – och syftar på den sten, som låg till grund för tolkningen av de förhistoriska egyptiska hieroglyferna."
Även i DN 11 september berättas om Lee Bergers fynd av Australopithecus sediba och den artikeln kommer du till genom att klicka på DN, medan artikeln ur National Geographic av Ker Than finns här.  Den ur nr 8/2011 finns inte på webben, men i tidningshandeln!
P1 talades det också om Australopithecus sediba  Vetandets Värld igår. Det kan du lyssna på här!
En reproduktion av Mrs Ples köpte jag när jag var vid
utgrävningarna vid Sterkfontein, våren  2000
Mrs Ples, som jag har en reproduktion av upptäcktes av Dr Robert Broom från Transvaal Museum vid Sterkfontein grottorna 1947. Mrs Ples tros vara en avlägsen släkting till männisorasen, som har ett litet kranium (som schimpanser), men hon gick upprätt, som människor. Robert Broom kallade Mrs Ples för Plesianthropus (vilket betyder "nästan mänsklig"), men anses nu vara en  Australopithecus africanus.


All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: