torsdag 13 oktober 2011

Höstförberedelser

Höstförberedelser av mina odlingar och Sonjas planteringar eftersom det nu varit frost i två nätter. Jag hade fantastiskt tur med vädret; strålande och värmande sol och ingen blåst!:
Jag har klippt bort en massa torra grenar, lyft in krukor, krattat löv att täcka planteringarna med och slängt t ex lobelior m fl ett-åriga växter i kompost-korg.
mina balkongodlingar har gjort sitt, så
innan de hamnade i komposten  skakade
jag av jorden i rabatterna, där  jag även
tömde den som fanns kvar av den
Här under ringblommorna har jag grävt
ned mina klematisar och lavendeln för 
övervintring, efter att först ha dragit
upp dem o skakat av jorden förstås.
Finaste klematisen har jag satt djupt och täckt med löv 
även alpklematisen och lavendeln är nu
tryggt nedgrävda för att undkomma kung
Bores
kalla andedräkt. Stenen runt om

bör också isolera så att rötterna håller värmen

För att jag ska hitta dem i vår har jag satt
ut blompinnar där de står och så har jag
täckt dem med löv för extra skydd
I våras glömde jag kvar min vackraste
klematis i föräldrarnas trädgårdsland
eftersom den såg så oansenlig ut...
Sonjas vackra Alunrot har jag grävt ned och täckt med löv.
Löven bör inte krattas bort o slängas utan istället få göra
tjänst som isolerande lager innan snön kommer!

Mina Fuchsior blommar ännu så fint på
balkongen att den får invänta vinterförvaringen!

Alla Sonjas pelargoner (nästan)
har jag trängt in i boden för
vinterförvaring. Hon brukar köpa
nya på våren, men det tycker jag
är ren kapitalförstöring! Men
som farfar alltid sa "vad hindrar
den som råd haver?"



även amaryllisarna står
nu där med, vilket de
egentligen skulle gjort sedan
i september, men har glömt
det då det varit så varmt...




















Pelargoner har  viloperiod under vintern och ska då placeras svalt (+10-15 grader) (och ljust enligt vissa, men) Bosse Rappne menar att de ska övervintras mörkt, så jag litar på honom. Jag satte  in dem för vinterförvaring innan den första frosten skadat dem, vilket ska vara viktigt. Under vintern ska de vattnas ytterst sparsamt och endast så mycket att de inte skrumpnar. I slutet på februari - början på mars är det dags att väcka Törnrosorna. Ta fram dem i ljuset och rumstemperatur och börja vattna mer, klipp ner dem till ungefär 10 cm höjd. Efter ytterligare någon vecka plantera om dem, ta ej alltför stor kruka i början. Så är cirkeln sluten och en ny säsong har börjat!
ringblommorna tog jag reda på, eftersom jag vill ha frö
från dem till nästa vår. De fick vänta i diskhon på sin tur...

De finaste har jag satt i en vas på
köksbordet, för att sedan torkas

i köksfönstret finns de som knutit sig
för att torka och utvecklas till frön.
























Fröna måste sedan förvaras i en papperspåse, i plastpåsar möglar de! 
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: