måndag 24 oktober 2011

Rum/Mur på Ahlbergshallen

Christina Langert är 2010 års Härke-stipendiat och hon ställer nu ut på Ahlbergshallen under titeln RUM/MUR till och med 6 november. Langert visar skulptur och teckning från sitt arbete, där hon vill "öppna upp stängda utrymmen och undersöka hålrummet". 

Installationen i det inre rummet består av en träsäng med handgjorda pappersmappar i, en sliten träbänk, getingbon och teckningar. Konceptuellt "visar [den] en tydlig symbolik mellan en kropp [sängens storlek rymmer precis Langerts egen kropp] och det hus vi bor i, rummet och möblerna. Ett skal, ett innehåll, en utsida, en historia och det berättar något om oss människor. Jag försöker dra paralleller mellan rummet och kroppen, det föremålsliga och det mänskliga." Det är också fascinerande att så väl möblerna, pappren i mapparna och med teckningar, liksom getingbona alla har sitt ursprung i trä. 
Det syns tyvärr inte så bra på bilden, men
det är flera horisontella våglinjer i vita nyanser
som ger en finkänslig avgränsning av tre fält
– Jag utforskar minnena av mänskligt liv i våra föremål. När man vänder ut insidan på ett skåp finns där fläckar och avlagringar, precis som på ett parkettgolv. Den gråslitna soffans struktur har blivit elementen i getingbona och soffan och pappren har samma ursprung berättar Langert i ÖP.

getingbon i olika storlekar









Utställningen känns verkligen som en noggrann undersökning av interiör kontra exteriör och Langert beskriver i texten till utställningen att det är Insidan och ytan som intresserar henne.
slitet parkettgolv avgjutet i silikon
(som fångar alla detaljer) längst bort
och ett delvis lagt slitet parkettgolv
De två verk som visas i övre rummet refererar tydligt till rum och dess golv. "Ett av golven är ett avtryck av ett rum jag själv har bott i. I ett annat verk försöker jag lägga ett golv i fiskbensparkett utan att veta hur rummet ser ut. I detta verk är mitt arbete som att lägga ett pussel, jag hoppas att alla delar ska finnas. Jag ser så många möjligheter. Det känns som om jag kan bygga upp ett annat rum än det som en gång fanns. Det kanske inte är så. I det här fallet kanske det bara finns ett rum. Jag söker ett fundament, en trygghet att stå på." Väldigt intressant att få följa med på Langerts undersökning och jag ser fram emot hennes samtal om sin konst imorgon 25 okt kl 18, vilket jag även vill tipsa om. Idag är Ahlbergshallen stängt, men är öppet alla vardagar (utom måndagar)12-17 och lördagar och söndagar 12-16

Inga kommentarer: