fredag 7 oktober 2011

Underbara dagar!

Jag vill passa på att ta detta tillfälle i akt för att tacka alla besökare på Allbergshallen Galleri & Konstkafé för många fantastiska samtal och goda skratt under dessa dagar!
Provisorisk skyltning för att göra människor uppmärksamma
Majas och min gerillakonstföring under den exklusivt
korta perioden lö - sö och ti - on.
Två dagar innan vi öppnade hade vi ingen aning om att det var vad vi skulle göra, utan hjälpte föräldrarna att bära, flytta och städa ur Allberg Fastighetsförmedling hela dagen. Som tack blev vi bjudna på middag på Captain Cook, tvärs över gatan. Jag nämnde att det är synd att jag inte hunnit hänga något i skyltfönstren i år, utan bara hunnit göra Mesproppen för årets Konstens vecka.
Maja påpekade då att hela Fastighetsförmedlingen ju bara skulle stå tomt, eftersom inga nya hyresgäster blivit klara, så att vi skulle kunna göra ett helt galleri o t o m servera Mesproppar där. När jag så knäckte namnet, Allbergshallen Galleri & Konstkafé, var det så gott som klart att vi skulle köra. Vi la dock in en brasklapp om det skulle visa sig att idén inte skulle tyckas lika bra dagen efter.
Vi hade massor med folk; både okända liksom vänner och
bekanta. Dessa två kvinnor vågade sig t ex in.

Personligen blev jag så uppfylld av idén att jag inte kunde hålla mig utan skrev på Facebook att "Kulturtanten smider mesiga men stora planer!", med nyfikna frågor som följd. På fredagen tyckte vi fortfarande att idén var så bra att jag ringde Wedemarks konditori för att höra vilket leverans pris jag skulle kunna få på Mespropparna och Bibbi skrattade gott, tyckte det är en superidé och gav mig det pris jag föreslog.

Idékläckaren Maja agerade både fotograf och
side-kick i matchande klänning och hårprydnad
Alltså var det bara att sätta igång med att skjutsa ned konst och installera på befintliga spikar och ordna skyltfönster och ropare. Ännu ett lass möbler försvann också under fredagen och det allra sista hämtade pappa några timmar innan vi öppnade, kl 12 på lördagen.


Kollegan Markus Lantto gick jag fyra år med på Konsthögskolan,
Umeå universitet: Han kom med sonen Vidar och svågern Torbjörn
Aronsson
, som är både konstvetare 
och konsthistoriker  på Jamtli
"Fint som kattskit i vällingen" skulle väl Lus-Mia ha sagt. 
Jag bara ler och tänker att det är mycket roligare att göra intressant
konst, så det är tur att jag inte kan göra snygg...

Vi hade med mina två balkongmöblemang och fyra extra stolar, dukar, drapperi och en cd med fransk kafémusik. Vi öppnade en halvtimme före 12, som vi tänkt, och hade folk nästan hela tiden, med bara korta andningspauser.
Kära barn- och ungdomsvännen Anne med sonen Albin,
5 månader kom tack och lov förbi, trots att dottern, Astrid,
var hemma och sjuk. Skickade med en Mespropp till henne. 


















En besökare tyckte att det var "precis som på ett kafé i Paris" och några besökare kom faktiskt tillbaka flera gånger. Både för att de tyckte att det var trevligt, men också för att de uppskattade Mespropparna så mycket; fantastiskt betyg!
Kulturtantsuppslutningen vid denna tidpunkt kunde
inte ha varit bättre; bordet räckte ju knappt till ;-)

Det har varit helt fantastiska dagar med underbara möten, mycket skratt och intryck som både varit en enorm energikick och get en inspiration som kommer att hålla i sig länge.
Eva Sundin var dit tre dagar av fyra och köpte med sig flera
Mesproppar. Efter de många år hon drev Galleri Tängtorpet
måste hon väl räknas som en av de största konstkafé-kännarna?




















Underbara Anna Erlandsson kom sist och stannade länge.
Min mor beundrar hennes animationer och hon beundrar
mammas broderi, så det blev verkligen "ego-laddning i stereo"!





Blomman jag fick av vännen Anne


Tänk att en snabb idé kan bli till något så fantastiskt som dessa dagar på Allbergshallen Galleri & Konstkafé; laddning av inspiration så väl som energi-kisk!
Flirtigast var Leon, 2 år, som kom med
mamma Marina Jonsson och
Marin Hemmingsson, som hade ett
fantastiskt anförande Galleri S, 4/10


Även min frisör Kristoffer, med frisöreleven
och konstnären Anders Ramsell kom in


Storgrafiken kom upp först på tisdagen
för den hade jag glömt...  Jimmy Dahlberg
kollar här upp den.

Gästboken är en riktig skattkista!

Slutsats: Impulser är till för att följas!


All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen en lyckad idé. Ställer gärna upp som "konsttant" om du får fler galna idéer.Eva

Lyckans Smed sa...

Det låter bra det; jag hör av mig!
;-)