onsdag 26 oktober 2011

Uppfriskande renhornsformer

Anna Cronheden är konstnären från Åre som fick stor uppmärksamhet för den kraftledningsstolpe vid Brattland som hon designade 2009Jag har inte tidigare sett vad hon gör konstnärligt utöver den och de brickor och skärbrädor som säljs på många hantverksbutiker i länet, men dessa har jag gillat desto bättre.
Rennaissance är en serigrafi där renhorn får en ornamental
form. Tyvärr är det sådant blänk i glaset till bilden att
tjusigheten inte 
riktigt görs rättvisa här!

Cronheden berättar i LT att det var kraftledningsstolpen i Brattland, som hon kallar Asymmetrisk tvåsamhet – tillsammans följs vi åt, "som drog in henne i renhornsformen." En form hon på utställningen undersöker och återkommer till på oväntade sätt.

Anna Cronhedenkraftledningsstolpe
Jag tycker verkligen om utställningen på Härke KC, som pågår t o m  6 november. Cronheden visar där en underfundig humor, som jag tycker påminner en hel del om Anna Erlandssons konst, särskilt i grafiken.
Renkaravan serigrafi 

Mitt Framför Mig serigrafi














Cronheden blandar denna humor med en meditativ känsla, vilken främst återfinns i målningarna. Dels har de en mörkare nyans och dels skvallrar titlar som Livsfilter, Öppen filtrering och Mindblow om ett kontemplativt förhållningssätt.

Hit och Dit men Ganska långt Bort
måleri i blandteknik

Jag vill verkligen rekommendera en tur till vackra  Härke KonstnärsCentrum, som är ett levande kollektivhus, där konstnärer har både verkstäder och ateljéer. T o m  den 6 november kan man där avnjuta Anna Cronheden i nära nog helfigur!
Cronhedens färgrika brickor och skärbrädor säljs på t ex Jamtli

Inga kommentarer: