fredag 28 oktober 2011

Växande lycka

Vackraste växten måste definitivt vara Medinillan eller Rosenskärm, som den heter på svenska. Mitt hjärta saktar in betänkligt när jag ser den för jag tycker att den är helt underbar! Blommorna som hänger tunga på långa stjälkar är helt fantastiska.














När jag såg den hos Buketten i den vackra keramikkrukan kunde jag inte annat än betrakta dess fem (5) blommor + en knopp och fråga floristen om råd. Krukan var dock för dyr, men jag är helt överlycklig över att ha en ny Medinilla i sovrummet. Titta bara hur bra det blev:
 Titta bara så fantastiskt den passar till min sovrumstapet!





















Han tipsade mig om ordentligt ljus och att inte låta den stå vid ett element så att den torkar ut. När jag sa att jag ska resa bort över jul tipsade han mig om de slangar jag använder till mina blommor sedan nästan tjugo år tillbaka, så då var det kört och kortet åkte fram. Nu ska jag be min hjälpsamma vaktis att hjälpa mig skruva upp en krok i taket där jag kan sätta den växtlampa jag inte använt sedan jag flyttade hit.

Precis när jag skrivit detta fick jag samtal om att Bo Rappne presenterade ytterligare skötselråd hos Malou Efter Tio och honom brukar jag lita på. M a o kommer jag att klara denna "exotiska diva" utmärkt denna gång! Jag borde tog ha tagit reda på en av luftfuktarna som slängdes eftersom den vill ha fuktig luft...
Så delar jag med mig av lite tips från http://hibiscus-sinensis.com/tropical/rosenskarm.htm:
Temperatur Vanlig rumstemperatur eller varmare under växtperioden, något svalare under viloperioden. Rosenskärmen är mycket frostkänslig och bör inte utsättas för lägre temperaturer än +10C.
Vattning Vattna rikligt och slå av överflödigt vatten efter att plantan har absorberat färdig, ca en halvtimme, alternativt sänk ned hela krukan i en hink med 5 cm vatten i 30 minuter. Vattna dagligen under växtperioden, mindre ofta när plantan vilar men rosenskärmen får aldrig helt torka ut.
Luftfuktighet Hög luftfuktighet är ett måste för rosenskärmen. Är luftfuktigheten för låg bildas bruna kanter på bladen och ofta missbildas nya skott. Djupa tallriksmetoden (Placera krukan på en uppochned djup tallrik i en vattenfyld vid skål. Vattnet ska inte nå upp till krukan.) räcker tyvärr inte alltid till för denna planta. En daglig duschning från sprayflaskan är också till nytta.
Gödning Gödsla varje vecka under växtperioden med Substral eller liknande gödningsmedel passande tropiska växter.
Vila Medinillan verka gilla en svalare placering efter blommningen. Sluta gödsla och minska något på vattningen, men låt aldrig plantan helt torka ut.
Beskärning I naturen eller växthus kan medinillan kan bli verkligt stor men i hemmet är rosenskärmen vanligtvis svagväxande så någon direkt beskärning behövs inte.
Omplantering Omplantera i en rik men lätt jord. Blanda lika delar komposterad bark och grov torvmull, tillsätt en mindre mängd komposterad gödsel. Vanliga krukväxtjord bör undvikas. Orkidéjord kan användas, gärna med en tillsats av komposterad gödsel.

Inga kommentarer: