söndag 13 november 2011

Fantastisk liten konsthall visar jubileumsutställning

Tomelilla konsthall är en alldeles fantastisk institution belägen i Tomelilla kulturhus på Centralgatan 13. Tomelilla är "vida känt för sin vackra konsthall, som byggdes [redan] 1965 och var den första konsthallen i Sverige som byggdes på landsbygden." som det står på deras hemsida. 
Grafiska Sällskapet fyllde 100 år ifjol och har sedan dess turnerat runt Sverige med en utställning med medlemmarnas verk. Jag har inte tidigare haft tillfälle att se den, fast flera av min vänner är med på den. Nu äntligen fick jag dock chansen att avnjuta den!


Jag är inte själv medlem i Grafiska Sällskapet fast jag är medlem i de grafiska kollektivverkstäderna både på Härke och i Örnskölsvik men har sett fram emot att se jubileumsutställningen.

 
Utställningen är verkligen omfattande med hela drygt 300 verk i olika grafiska tekniker av grafiker från hela landet.
Verken hänger  i tre rader runt hela utställningssalen och det blir en massverkan som är häftig, men nästan i maffigaste laget för att man ska kunna ta till sig alla bilder.










I källarplanet fann jag det som gav mig mest, nämligen hela historien om Grafiska Sällskapet och några utvalda bilder som visade på det skyltarna berättade om. Tack vare att verken där var så pass få hade jag lättare att ta till mig dem alla. Jag tycker att det är kul med alla verk i utställningen, som ju ska visa på hur stort Grafiska Sällskapet är i vårt land, fast grafik i mycket är en något bortglömd konstart. Är dock tveksam till hur många besökare som verkligen kunnat ta till sig verken när utställningen är så stor.

Mest fascinerad är jag dock av själva Konsthallen och Tomelilla kulturhus som i "sin enkelhet" är en fantastisk utställningslokal med bra ljus, utan några stötte åthävor. I Östersund går diskussionen om ett kulturhus höga och jag vet att där också krävs bra lokaler för musiker, men jag tycker ändå att man borde titta på hur Tomelilla kulturhus löst sina behov.
Massverkan med flera fantasiska enskilda verk, som
inte riktigt kommer till sin rätta när det är så mycket att se

Arkitekter till Tomelilla konsthall är Jan Löfqvist och Kurt Hultin från Malmö. Under 2007 och 2008 renoverades konsthallen i samarbete med arkitektfirman NP-arkitekter Ystad och nu finns där flera verksamheter under ett och samma tak mitt i Tomelilla. Utöver konsthallen finns där även bibliotek och 1989 flyttade Bildkonstskolan in med sin verksamhet för barn och unga. Dessutom finns där Jazzarkivet sedan 1997 och Turistbyrån sedan 2008. Under 2007 och 2008 renoverades kulturhuset i samarbete med arkitektfirman NP-arkitekter i Ystad.

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: