måndag 19 december 2011

Vackraste blicken med flytande eyeliner

Nu vill jag tipsa om hur jag gör för att få till en smal och jämn eyeliner så att du kan vara riktigt snygg till jul- och nyårsfestligheterna.
Min blick förevigad (på beskuren bild)
av Henrik Flygare på en utställning

Personligen använder jag Diorliner från Dior, som är som en filtpenna och jag applicerar eyeliner efter ev ögonskugga, men före mascaran, dessutom målar jag bara vid den övre fransraden.
Börja med att se till så att penseln är riktigt spetsig, när du dragit den ur fodralet och spetsa annars till den genom korta streck på handryggen. Pensla alltid  åt samma håll! Kör heller aldrig borsten ut och in ur flaskan, om du har en sådan eyeliner, eftersom det då kommer in luft som torkar ut eyelinern. 












Jag brukar (numer) släta ut huden på ögonlocket genom att hålla några av vänster hands fingrar vid ytterkanten av ögonbrynet ovan det öga jag ska måla.


Jag drar så en tunn och jämn linje i jämn hastighet precis vid ögonfransarna. med början vid den inre ögonvrån. Detta gör jag genom att titta nedåt och hålla penselhanden så att jag liksom målar uppifrån, vilket jag fick lära mig av en makeup-artist. Som du ser på bilden håller jag penseln med ca 45° vinkel uppåt från fransraden.

Vänstra ögat är lite mer komplicerat för mig som högerhänt eftersom näsan tar emot.Med övning så går det dock bra och som med allt annat så misslyckas man några gånger innan det blir bra. Jag gör oftast tunna eyeliner-streck,  eftersom jag bara vill markera blicken mer. För att göra en tjockare ser man till att ha mer färg på penseln och så målare man en eller två omgångar till. Svalvingar framställs genom att måla tjockare uppåt/utåt i övre ögonvrån. Lycka till!

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

2 kommentarer:

Moi sa...

Tack för tipsen!

Lyckans Smed sa...

Ingen orsak,lycka till!
/*