måndag 16 januari 2012

Äggakaka i ugnen

Tänkte att jag skulle variera den "eviga middags-omeletten" lite och försöka mig på att göra Äggakaka, även om det mer påminner om pannkakor än  omelettReceptet på Brösarps sådana visade sig dock vara så stort och dessutom innehålla socker så därför beslöt jag mig för att istället göra 2 portioner av det i Vår Kokbok. Det är samma, men bara 4 port, utan socker och kan även göras i ugnen, väldigt likt ugnsomelett, men med mer både kolhydrater och fet, i och med mjölet och fläsket. Ett riktigt bra omelett-substitut är det alltså inte.
En portion egen Äggakaka  med lingon
och fläsk
  samt mjöl till givetvis
 Min  Äggakaka i ugn 2 port

1 dl mandelmjöl 
1 msk pyssliumhusk
2 krm salt
2 dl mjölk
2 ägg
en klick smör

alla ingredienser och
dinkelmjöl imin nya skål


Sätt ugnen på 250º rör ihop mjöl och salt och tillsätt lite mjölk  i taget på samma sätt som till pannkakor. Tillsätt så äggen. Bryn lite smör i en järnpanna utan trähandtag och smörj så hela pannan med det. Häll smeten i pannan och ställ in långt ned i ugnen. Sänk värmen till 225º och låt stå i ugnen i 20 minuter.
Äggakakan reste sig så här fint
i ugnen, som en sufflé nästan
 Medan Äggakakan gräddas stek fläsket, vilket jag föredrar välstekt och krispigt. I flera recept serveras Äggakakan även med varma äpplen, men så serverar varken jag eller Brösarps värdshus den. Jag inbillar mig nämligen att det skulle bli "mesigt sött" på ett sätt jag inte tycker om.
Äggakakemåltiden
bjöd jag  syster Maja  på
















All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej!
Gjorde äggakakan idag,den blev helt misslyckad,torrt och ej ätbart,blev nästan som bröd.Ska det verkligen vara 2dl mjöl,?

Lyckans Smed sa...

Förlåt, du har helt rätt; det ska bara vara 1 dl mjöl; det är jag som slarvat med receptet!
Jag hoppas att du ger Äggakakan en ny chans, för rätt lagad är den himmelskt god.