lördag 21 januari 2012

Blodig kålsoppa?

Nej, det är vanlig kålsoppa, men med rödkål  istället för vit kål ! Jag är oerhört förtjust i sådan, helst med en massa kummin i. Tänkte därför att det bör bli minst lika gott med röd kål  och det blev det också!
Alla sorters kål är ju vansinnigt hälsosamma och det är något vi bör äta ofta för att må bra. Gott är det dessutom och den finns i många olika färger och former och gemensamt för dem är att de alla är mycket nyttiga. Filosofen Aristoteles menade redan för drygt femtonhundra år sedan att kål  hjälper mot både fylla och baksmälla Det är jag dock tveksam till... 
Savoykål och rödkål
Alla former av kål är rika på järn, kalcium, betakaroten, fibrer och olika typer av antioxidanter. Dessutom är det oerhört rikt på C-vitamin; 100 gram vitkål  ger oss t ex halva dagsbehovet av  C-vitamin! Sorter som broccoli, grönkål och brysselkål innehåller dessutom folsyra och kalium, som bl a bidrar till att sänka för högt blodtryck. Vitkål  innehåller dessutom Folacin, som behövs för att vi bl a skall kunna bilda nya röda blodkroppar. Alla  kålsorter, i  synnerhet rödkål innehåller också antiinflammatoriska ämnen.  

Kål är fantastisk på så sätt att den kan odlas i hela vårt land, enligt vad jag förstår, men ovan odlingszon 1 och 2 bör den förodlas. Jag har dock ännu inte haft tillfälle att själv odla kål, men om jag får igenom min idé om odlingslotter hoppas jag att det blir möjligt i sommar! Nå, är du övertygad nu om kålens förträfflighet? Då kommer mitt recept kålsoppa.

stöt vitpeppar, kryddpeppar och timjan
i en mortel för att frigöra smakerna

Kålsoppa 4-5 port
Bryn
2 msk smör i en stor gryta och tillsätt
5 stötta vitpepparkorn5 stötta kryddpepparkorn 1-2 tsk kummin
så att de avger sin doft så att därmed smaken utvecklas bäst.
Tillsätt då

Enklast "skivar" du  kål
med hjälp av en osthyvel!









750 g strimlad vit- eller rödkål
Lägg i och fräs under omrörning tills den slaknar, men den ska inte ta färg. Du kan även dela upp den i omgångar och fräsa lite i taget.
1 liter buljong
Tillsätt och koka under lock i 15 min. 

Smaka av med 
1 msk soja
ev salt
Färdigt att njuta!

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: