torsdag 19 januari 2012

Ugnsomelett

OK, då är det väl lika bra att jag delar med mig av receptet även på ugnsomelett, som jag gör utan mjöl.
Ugnsomelett 4 port 275º.
5 ägg

4 dl mjölk
salt
malen vitpeppar
Sätt in formen med en smörklick i samtidigt som du sätter på den. Vispa upp äggen med salt och peppar och vispa så ned mjölken, lite i taget. Ta ut formen när smöret smält och pensla ut det i hela formen. Häll så  smeten i formen och sätt in långt ned i ugnen. Sänk ugnen till 250° och grädda omeletten i ca 15 minuter. Om det är en stor form så lagret bli tunnare ska den tas ut innan den fått för mycket färg. Omeletten ska bara stelna, få vacker färg och höja sig en smula. Lossa försiktigt omeletten från kanten av formen.
Vänd över omeletten på ett fat och häll på fyllningen, samt vik över den andra halvan. Du kan även garnera med persilja för ett fräschare utseende.
istället för svampstuvning 














Istället för en vanlig svampstuvning gör jag så här för att hålla nere de snabba kolhydraterna: 1 port
stor klick smör
bryns innan
100 g svamp
tillsätts och steks i 20 minuter så att smaken utvecklas ordentligt och vätskan kokas in den. ta från plattan och rör i

ca 2 msk matlagningsyoghurt
rör ihop och smaka av med
salt och örtkryddor

Eftersom syster och jag Rivstartar denna vecka försöker vi hålla ned ätandet av kolhydrater. Idag torsdag gör jag därför Ugnsomeletten ovan, men utan vitpeppar, istället för Äggakaka och serverar med stekt fläsk och rårörda lingon. Det blev helt OK, men inte alls lika gott som riktig Äggakaka.











All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: