tisdag 14 februari 2012

Angvert-paus i tryckandet på Härke

I lördags när jag var på Härke och tryckte fick jag tillfälle till en trevlig paus-vernissage, nämligen den på Pelle Angverts utställning.
De två gestalterna i denna målning, som tilltalar mig mest,
är den enda med aktivitet i mänsklig form. 
Enligt ÖP målade han innan han började Östersunds konstskolaför tre år sedan, oerhört realistiska  motorcyklar, människor och natur i John-E Franzéns anda. På konstskolan utmanade främst Helena Schmidt-Bourges, som är kursansvarig där, honom att kill your darlings, alltså att överge den metod han jobbat efter länge och jobba hårt med att ta sig an nya tekniker


I det hårda arbetet tycker jag att Angvert verkligen lyckats och för att citera Schmidt-Bourges uppnått "ett uttryck i konsten där man känner att man får in sina erfarenheter och kan dela med sig av dessa".




















Nog är det mycket intressantare med dessa bilder än de tidigare, som t ex presenteras på hans hemsida, även om de är skickligt utförda! Hans måleri i skikt på skikt av vattenlöslig olja känns som ett lyft och jag inspireras av hans metod att skrapa bort delar av skikten med bara en vattenflaska som hjälpmedel!
tycker att skylten med affischen gör sig så bra i all snön
T o m 28 februari kan du se Pelle Angverts utställning på Härke, gör det!

För min egen del blev det påtvingat sängläge också igår, men idag är jag "uppe med tuppen" för att det ska bli gott om tryck.

Inga kommentarer: