fredag 24 februari 2012

Favoritsymbolen

Som du kanske tänkt på när du sett bilder hemifrån mig så har jag en särskild förtjusning för en viss symbol.

Det är den franska liljan, eller fleur de lis, som den heter på franska, som jag tycker är så oerhört dekorativ, samtidigt som den är en s.k. heraldisk bild, dvs symbolisk som alltid görs på samma sätt. 
  
Man har funnit den i Mesopotamien, där den var ett dekorativt inslag, som sammankopplades med kunglighet, särskilt under medeltiden.

Under 1100-talet användes den på fältet av franske kung Philippe II (1180-1214) med säkerhet, men kanske redan av hans far Ludvig VII (1137-80). Åtminstone beskrevs vapen som  "azurblå, med symboler av fleur de lis  i guld" och sammanknippas med franska kungar från 1200-talet.
Fleur de lis, som symbol, dök upp på mint från åtminstone 100-talet. På mynt av kejsar Frederic I håller han en stav som påminner om fleur de lis. Dessutom tros den redan då kallas för fleur de lis, liljan hade en stark kristen symbolik till särskilt jungfru Maria och under 1500-talet också till den gudomliga treenigheten.
Personligen stötte jag första gången på den på detta LP-konvolut från 1982, ett par år senare. Den symboliserade då den franska revolutionen för mig och fantastisk musik givetvis!
Här på ett staket i Simrishamn.  Håll med om att den gör sig nästan överallt!  

Inga kommentarer: