lördag 28 april 2012

Änglatofflor

Jag är tyvärr ingen kungens lilla piga...
bild lånad från ruby-rubymusings.blogspot.com
"Dammråttorna är egentligen änglarnas tofflor" påstås det, men det hjälper inte när katten nyser av dem... När det ska städas är det alltid två melodier som går runt i mitt huvud, Askungens arbetssång:
Just nu ekar de extra högt. Dels måste jag deklarera klart, vilket alltid tar oerhört på mina krafter. Om det inte vore för alla avdrag jag är berättigad till så skulle jag önska att jag bara kunde godkänna den med ett enkelt knapp-tryck. Dessutom måste jag få undan all konst från utställningen, som nu bara står i hallen + att de nu sopat både gården o gatan. Det brukar jag invänta innan jag putsar fönstren, men det är ju ingen som säger att det måste göras direkt ändå. Rastlöshet och otålighet är förklaringen, tillsammans med min bristande ork. Därför ljuder mitt huvud också av Kungens Lilla Piga:
Detta trots att de enda som har någon glädje av att jag städar är jag själv och just Greta-katten, som då slipper nysa och kan "rasa runt" överallt.
När jag städar sätter jag alltid på energigivande musik, lyfter undan möbler osv så att det blir ett redigt träningspass. Efteråt belönar jag mig själv med t ex kaffe och glass för att inte känna mig som den uttjänta städtanten här ovan. Sedan kan jag känna mig nöjd tills det åter börjar flyga runt änglatofflor igen. Konstigt att de alltid återkommer och de inte blir direkt färre av att uppblandas med vitt änglahår från kissen heller...

Inga kommentarer: