söndag 22 april 2012

Frö-uppror

När jag fick syn på dessa underbara fröpåsar glömde genast min surhet mot grannarna för att de inte vill ha några odlingslotter på gården.

Violetta brytbönor och basilika måste jag ju testa! Dessutom är det bra att sätta basilika mellan tomaterna för att jaga bort skadedjur och för att båda ska växa och smaka så bra som möjligt. Brytbönorna får jag så på nåt bra ställe, tror jag hittat ett som bara måste jordförbättras utan att nån ser det; gerilla-planteringens stora dilemma.
Jag har en vän som är trädgårdsarkitekt i Stockholm. Hon säger att varje bostadsrättsförening med självaktning där åtminstone har en pall-krage att odla i på den asfalterade gården. Östersund är ju inte direkt känt för att vara framåt, men när de säger att odlingslotter är fula när de inte blommar gränsar det till ren dumhet.
nog skulle det se mycket trevligare ut med solrosorna
och violetta brytbönor mot trappnedgångarna?
Jag känner verkligen för både fröuppror och gerilla-plantering! Endera dagen så gror det både här och där...

Inga kommentarer: