söndag 29 april 2012

Kvalster väck

Varje vår och höst försöker jag göra mig av med så mycket kvalster som bara är möjligt. Åtminstone de som jag delar säng med. Jag tycker nämligen inte att de ser så mysiga ut:
Kvalster från TV4, som Marie-Louise Danielsson-Tham
berättade gärna bor i våra varma sängar. Vädra därför
noga innan du bäddar, tvätta sängkläderna ofta och täcken
o kuddar emellanåt. Dammsug ofta o ha inte textiler på golvet
Först och främst så tvättar jag sängkläderna åtminstone var tredje vecka och en gång i halvåret tvättar jag både täcken och kuddar i åtminstone 60 grader.
Sedan får de tork-tumla, så att inte stoppningen klumpar ihop.
"vad gör tokmatte i vår säng?"
Under tiden så strör jag bikarbonat på madrassen för att det ska suga upp fukten och efter 20 minuter dammsuger jag bort det. Jag tar så ut och piskar madrassen och lägger så tillbaka den i sängen upp och ned jämfört med hur den låg innan.
Fläskängrar (som pälsängrar ) från TV4 bor gärna under lister
t ex. Lägg därför aldrig textilier på golvet, de kan de då äta hål
på dem och dammsug ofta eftersom de gillar damm!
När jag lyssnar på professorn i livsmedelshygien Marie-Louise Danielsson-Tham i TV4 inser jag dock att jag borde göra det oftare...
Greta brukar bli väldigt upprörd när jag tar bort alla sängkläder, men desto lyckligare när allt återkommer doftande nytvättat. Då kan hon ligga där och snusa hur länge som helst och allra bäst är det om hon även blivit duschad innan så hon känner sig ren själv med!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där på bilden är inte ett kvalster, det är den sk bruna hundfästingen och en av de värsta färtingarterna som finns. Nu har den kommit till Sverige, och norrland. Den lever även inomhus och förökar sig enormt och är svår, eller omöjlig, att bli av med om den väl bitit sig fast, så att säga.

Suttit några timmar och läst...
kolla här http://nyheter999.se/a/502753/sensationellt_-_fruktad_brun_hundf%C3%A4sting_hittad_i_sverige_igen

//Boije

Lyckans Smed sa...

Tack! Tyckte väl att det var en ovanligt estetisk kvalster, men det var så den presenterades. Då byter jag genast bild.