söndag 8 april 2012

Påskamat

Till att börja med kan jag berätta att gårdagens vernissage blev enormt lyckad. Det var massor med folk hela tiden, mina verk fick beröm och många gamla vänner dök upp. Jag återkommer absolut om det i eftermiddag.
Så här på själva Påskdagen vill jag visa vad Maja gjort i ordning för fantastisk mat till oss båda under påsken. Hennes hjälp har varit absolut ovärderlig, framför allt till utställningen. Dessa bilder är från långfredagen:

Långfredagens förrättsbord innebar laxrullar med wasabi och Matjesillsröra på Husåbröd.

Lax- och wasabirullar gjorde Maja så här:
200 g skivad rökt lax
Fukta bänkskivan och lägg plastfilm över. Lägg ut laxen omlott på plasten.
½ ask Färskost av Philadelphia-typ
1 tsk wasabi-pasta från tub
½ tsk sesamolja
hackad gräslök
Blanda samman allt och bred ut ett tunt lager över laxen, men lämna ena långsidan torr ca 2 cm. Strö över hackad gräslök och rulla mot den torra långsidan i en tajt rulle så att också plasten rullas in in. Vrid så plasten i båda ändar till en "korv" så att inte rullen torkar. Lägg i frysen att stelna och skiva sedan rullen i cm-tjocka skivor en stund innan servering, så att det hinner tina.
Njut!
Detta var förrätterna och till huvudrätt åt vi Lammfärsbiffarna jag lämnade receptet på igår. När vi igår skulle köpa mer lammfärs var det helt slut, så vi fick "nöja oss" med färsk hummer för väldigt bra pris pga kort datum, som ska ätas ikväll. Inget nedköp direkt...
 Lunchen bestod av Smørrebrød och mina bidrag till påskbordet; majonnäs och kokta ägg...
 Till drack vi godaste rosévinet, Mulderbosch. Till dessert blev det Majas fantastiska påsktårta:
Smaskig Oscar II -tårta med marsipankycklingar, -hare och -ägg
Sedan hjälpte hon mig att skära de sista två passepartouterna. Är jag inte bortskämd, så säg?!
Måste åter fota pynt jag inte kan ha hemma, för tycker att dessa vaktelägg o fjädrar är så vackra.
liten påskpresent i marsipan från Madame Marzipan
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!  

Inga kommentarer: