tisdag 24 april 2012

Skräckupplevelser

Som barn var jag så blödig att jag bara inte stod ut att höra vissa melodier. Detta trots att jag gärna och högljutt sjöng skillingtryck som Elvira Madigan, Alpens Ros och Amanda satt med en krans i håret.
bild från http://film-almedalsbiblioteket.blogspot.se
De tre värsta låtar jag visste var, konstigt nog med tanke på min förtjusning i skillingtryck, följande:
På tredje plats kommer Mikael Wiehe med Flickan och Kråkan för att jag tyckte att den var så hemsk. En berättelse i "bästa skillingtryck-stil", alltså som berättar om en en tragisk aktuell händelse...
På plats nr 2 kommer ytterligare en Mikael Wiehe-låt nämligen, den just nu väldigt aktuella
Titanic. Som vuxen kan jag se storheten i hans beskrivning av de olika klasserna på olika däck, men som barn var jag så blödig att jag bara inte stod ut att höra den.
På absolut första plats kommer så, utan konkurrens:
Maritza Horn med Lasarettsvisan, hu, det absolut värsta jag kunde höra som barn. Jag höll för öronen och sprang iväg när den spelades. Den är så hemsk att jag fortfarande bara kan höra första meningen innan jag närmast bryter ihop...
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: