fredag 15 juni 2012

Hartmans Betraktelser i olja, akvarell och batik

Till och med den 17 juni hyllas 80-åriga konstnären Ann Charlotte Hartman med en retrospektiv utställning på Ahlbergshallen. I födelsedagspresent från Åre konstförening fick Hartman en utställningsperiod, vilket blev en present till  oss alla som kan se den!

– Vi ordnar det till henne som en födelsdagspresent, hon har ju nyss fyllt 80 år och hon har ju varit verksam i 40 år. Vi brukar ju bara ordna utställningar i Järpen men vi gör ett undantag för  Ann Charlotte. Vi gör det för hennes gärning, säger Eva BjörklundÅre konstförening till ÖP.
"Ann Charlotte är hedrad och glad över gesten. Hon har alltid varit väldigt produktiv, även när hon var yrkesverksam och hade måleriet på sidan om sitt jobb på biblioteket."

oljemålningar av hus i Åre
Aktiva konstnären Eirin Pedersen, har hjälpt till att göra urvalet, vilket inte varit det enklaste eftersom Hartmans verk är spridda hos många olika ägare och fått lånas in inför den retrospektiva utställningen. Hartman har varit väldigt aktiv under ett långt konstnärsliv och det är verkligen intressant att se alla tekniker hon behärskar; måleri i olja och akvarell och den underbara batiken. Det vore spännande att följa hennes konstnärliga utveckling. Tyvärr är dock inte verken daterade, så det är svårt att  veta i vilken ordning de är gjorda. Några av de nyare målningarna kan man dock få utpekade av den som vaktar och som så ofta är fallet, är de nyare mer förenklade än föregångare.
De fantastiska Batikerna  är alla, utom den högra,
inlånade från ägarna, så den är den enda till salu 
I den fantastiskt ljusa övre salen svävar  Hartmans batiker från 70-talet från taket som välvilliga älvor. – Man måste planera så in i vassen, säger hon till LTFör varje ny färg och nyans ett nytt lager av vax och ett nytt färgbad. Sen är det så spännande när man kokar ur vaxet och ser hur det blir, det kan vara överraskningar, fortsätter hon. "Men att andas in ångor från vax och färgbad är krävande. Efter det intensiva arbetet inför en stor utställning på Galleri Norrland i Östersund 1979 lämnade hon batiken. När hon började på Gerlesborgsskolan i Bohuslän började hon också med olja och akvarell, tekniker hon fortsatt med. Akvarellen dominerade 80- och 90-talet, sedan år 2000 har hon varit inriktad på olja."
Sporthotellet i Åre, akvarell. I  ÖP säger Hartman:
– Det är en så vacker byggnad och den är central i min Årebild, men i
dag syns den knappt, jättehusen har trängt bort den ur stadsbilden
De flesta verken visar Åre i förvandling från pittoresk by till trång turistmagnet med groteskt fula byggnader och man anar Hartmans politiska engagemang för att behålla det gamla. Motiv från Blekinge finns också i utställningen, eftersom hon varit bosatt där.
"Det var utbyggnaden av Åre som fick hennes konstnärskap att blixtra till. Sedan dess har hon fortsatt att kritisera utvecklingen men på ett allt mer tystlåtet sätt" skriver ÖP. "Det var när Åreprojektet drog igång på 1970-talet som hennes konstnärskap fick en tändning. Hon var oroad över utvecklingen och såg hur hennes älskade Åre förändrades när orten skulle bli en stor turiststort. Hon hade sin första utställning och sålde flera av sina batikverk, bland annat till landstinget."
– Vad jag tycker om utbyggnaden av Åre? Tja, du kan väl titta på bilderna så kanske du förstår, skrattar  Hartman  i ÖP. Vi har ju demonstrerat och protesterat, men utvecklingen har ju rullat på, om det nu verkligen är utveckling, fortsätter hon.
"Typisk" Batik på staffli Dalgången 1972
"Färgen har knappt hunnit torka på en av de senare dukarna. Den med mängder av bilar i kö där formen och pastellfärgerna förvandlar de hårda bilarna till något mjukt och sött. På en olja intill transformeras andra bilar till mjuka men Kafkaliknande insekter.
– Hon har ju blivit absurd, titta här på bilarna som blir skalbaggar, säger Eirin Pedersen till LT och menar att Ann Charlotte Hartman de senaste åren utvecklat ett annat sorts berättande."

Det känns verkligen positivt att så mycket textil konst visats i Östersund det senaste året. Jag hoppas att det fortsätter och att vi i konstpubliken hittar dit!
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: