torsdag 28 juni 2012

Låt katten/hunden va på hugget!

Titta bara vilka fina tänder hon har!

Jag glömde helt bort att Gretas tänder absolut borde kollas när vi var till veterinären och vaccinerade henne härom veckan. Hon är ju hela sex år och fast jag själv kollar hennes tänder varje vecka så har hon aldrig tagit bort tandsten. På Mrs, min förra katt, togs det bort tandsten från vartannat år och ändå hade hon så dåliga tänder att hon knappt kunde tugga när hon gick bort, vid sexton års ålder. Jag bestämde mig därför för att vänja Greta vid att kolla henne i munnen, öronen osv sedan hon var unge så att hon skulle vara van vid det och jag skulle upptäcka om något var fel.
med en bäbistandborste funkar det jättebra; Greta spinner
t o m när jag gör det efter att ha borstat pälsen!
Greta tycker inte om kattgodis, som annars kan vara bra för tänderna, så därför strör jag PlaqueOff, som jag köper hos veterinären, över hennes torrfoderr. När jag ringde och beställde tid till henne utbrast sköterskan "åh, ska Miss Greta komma tillbaka redan!" Verkligen kul att hon är så ihågkommen. När vi kom dit fick jag agera operationssköterska när "coola katten" fick tandstenen borttagen av veterinär Frans. Hon fick bara lugnande "eftersom hon verkar så cool" och veterinären skrapade bort den manuellt. Hon hade nämligen "ovanligt lite", med tanke på att hon är hela sex år. Tack för det  PlaqueOff  och det faktum att hon äter mest bra torrfoder som också köpts hos veterinären!
Veterinären tipsade också om att det är bra att borsta kattens tänder med särskild tandkräm. (Människotandkräm är dock livsfarlig för djur, eftersom den innehåller fluor och inte får sväljas!) Den ska man till att börja med bara stryka in över kattens tänder så att den vänjer sig och efter ett tag kan man borsta med en babytandborste. Även om det "inte går att lära gamla hundar att sitta" är det fullt möjligt att lära katter nytt, bara man ser till så att den inser fördelarna med det nya beteendet och inte försöker straffa den till att lära sig.

Efteråt fick dock inte veterinär Frans ens klappa henne farväl; då hade hon fått nog av allt hans petande...

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: