söndag 17 juni 2012

Uppåt Väggarna på Härke

Nu blir det många sena konstinlägg, eftersom jag varit bortrest. T o m idag, 17 juni visar Projektårets (ett tredje mer självständigt år) elever från Östersunds konstskola sina verk på Härke under titeln "Uppåt Väggarna".
När man kommer in på gårdsplanen utanför Härke KC möts man av flera keramiska figurer i träd och planteringar. De finns inte med i verkförteckningen, men jag antar att de är gjorda av "svampexperten" Majrit Westh. Kul idé, men jag undrar om det inte varit mer slående med bara den som sitter i ett träd, eftersom de i kryddodlingarna blir så uppenbara.
Jörgen P Olssons objekt, foton och måleri  i olja, akryl och bivax

Väl inne i utställningssalen möts jag av ungdomsvännen Jörgen P Olssons relationella verk   ["konstnärliga metoder som genom en teoretisk och praktisk utgångspunkt bearbetar alla mänskliga relationer och sociala sammanhang, snarare än ett oberoende och privat utrymme"] presenterade som en installation. Till vänster visualiseras Bävermanifestet, i mitten Dörren till Fredsriket och till höger målningar med olika teman. Snyggt och väl genomfört, även om intrycket blir lite splittrat med alla de olika tekniker  och budskap som visas.
Jörgen P Olsson  Rise Beaver Rise!
Jörgen har i många år jobbat med Bävermanifestet, först som en Facebook-grupp med texter och nu har det även manifesterats visuellt i såväl måleri som objektform. Hans konst är den som känns mest som samtidskonst på utställningen, medan kvinnorna visar främst traditionella tekniker.

Lena Jonsson Den Ursprungliga Kartan akrylmåleri
Lena Jonsson visar flera torrnålsgravyrer och akrylmåleri, som den ovan.
Pernilla Cederlund Pippi &
Herr Nilsson
 serigrafier

Pernilla Cederlund visar serigrafier, där hon utgått från barnteckningar av Pippi, som den ovan.– Jag har hittat ett uttryck där som varit kul att variera, berättar hon för ÖPHon visar även akrylmåleri och akvarellen nedan.

Majrit Westh Lilly, Vårhattar, Rutan, Herbert och Karl,
Collografier och Svampar i rakubränd lera samt
Pernilla Cederlund Ancient Trip Akvarell
Majrit Westh visar som jag nämnt svampar i raku-bränd lera och som collografier, som ovan. Dessutom fotopolymér och akrylmåleri.
Sonja Nyh Utan Titel Akrylmåleri
Sonja Nyh visar måleri i olja och akryl, skickliga kolteckningar och fotopolymérer, liksom bilder från besök i Barcelona:
– När jag gick ut konstskolan för några år sedan lade jag nästan ned måleriet helt, men det här året har jag återfått lusten och det har varit otroligt värdefullt, ett bra år, säger hon till ÖP.
Agneta Ringdahl Soldis Oljemåleri
– Jag älskar det här sättet att arbeta, det är rätta formen för mig. Ljusets skiftningar spelar en avgörande roll, en solnedgång med samtidigt månsken har inspirerat en bild, säger Agneta Ringdahl till ÖP. Hon visar fyra abstrakta, oljemålningar med vacker lyster. Abstrakt konst avser från början att ett motiv abstraheras genom att konstnären bortser från perspektiv, detaljer osv och främst koncentrerar sig på känslan i bilden. På senare tid har det dock främst kommit att innebära att verk är icke-föreställande/non-figurativa. Abstrakt konst är således i allra högsta grad konkretsom Ringdahl hänvisar till solnedgång och månsken, men motivet uppfattas annorlunda än hur en kamera skulle registrera det. En intressant diskussion som jag tycker att de som skriver professionellt om konst bör vara medvetna om.
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!



2 kommentarer:

Jörgen P Olsson sa...

Hej MalinMatilda!

Kul att du skriver om våran utställning, även om vi nu har plockat ner den. Den version av mitt manifest du har hittat är dock av gammalt datum. För den som är intresserad av en nyare upplaga föreslår jag en titt på min facebookgrupp Bäverkampen, där det slutgiltiga(?) Bävermanifestet finns att läsa.

http://www.facebook.com/groups/120695294684878/?notif_t=group_r2j#!/groups/127940747433/

Lyckans Smed sa...

Tyvärr blev det så sent pga att jag varit borta.
Nu är dock nya länken till Bävermanisfestet här för alla som vill veta mer om det.