söndag 1 juli 2012

Imponerande hängivenhet

Nu måste jag nämna den fantastiska animation Anders Ramsell gjort. Hela 12 minuter lång är hans video Blade Runner in Watercolor, Part 1. Den är gjord i akvarell och innehåller hela 3285 akvareller. En animerad film består i allmänhet av 12 bilder varje sekund, så det har som Ramsell själv uttrycker det "tagit sin tid; ungefär ett år"... Vilken hängivenhet!
stillbild ur Anders Ramsells fantastiska animation
Blade Runner in Watercolor, Part 1
Bilderna är små, varje originalbild är bara 1,5 x 3 cm för att det har gått mycket snabbare än om han skulle ha gjort större bilder. Den har redan visats över 300 000 gånger, fast den lades ut så sent som den 20 juni! Omdömena är väldigt goda och den presenteras bl a med orden: "Vilket tillfälle! Tolv minuter med en av de bästa science-fiction-filmerna som någonsin gjorts, Blade Runner, helt animerad av Ramsell, som verkar komma från ingenstans". Du kan se den fantastiska filmen här nedan:

Jag är också helt hänförd av Ramsells verk och förstår verkligen att han fått sådan uppmärksamhet. Att han tilldelats stipendiet ur Karin Engelfeldts Minnesfond i år (precis som jag själv gjorde år 2000) är helt välförtjänt. Jag vill jämföra filmen med den framgångsrike sydafrikanske konstnären William Kentridge; som också arbetar med detaljrika animationer, men med kolteckningar. Just den där undflyende känslan är nästan exakt, så jag har tipsat Ramsell om att kolla upp honom för det tror jag att han kommer att ha glädje av!  William Kentridges bästa verk tycker jag är det nedan, Felix in Exile (1994) kanske för att jag upplever att det handlar om Johannesburg och för att den i mycket speglar mina egna känslor för staden...

Jag vet att Ramsell sökt och kallats till intervjuer på flera konsthögskolor, dit han bl a använde sin film som arbetsprov. Efter att ha assisterat vid en antagning till konsthögskolan, när jag var elev där, känner jag dock att Blade Runner in Watercolor, Part 1  är i en klass utöver konsthögskole-ansökningar i allmänhet. Jag blev sur när jag assisterade vid uttagningen och folk påstods vara "färdiga" i sitt konstnärskapet redan. Jag menade att de ju aldrig fick veta att det var anledningen, så de kanske bara la av sedan. Det är värt att  tänka på istället för att deppa för att man inte antagits. Glöm inte var du läste det först!
Du kan höra en intervju med Anders Ramsell här!
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin text du skrivit! :)
/Anders Ramsell

Lyckans Smed sa...

Du har ju gjort en så fantastisk film, Anders! Det måste världen få veta.
/*