torsdag 30 augusti 2012

Att vara sin egen PT

Jag har varit nyfiken på att träna Redcord sedan i våras och nu har jag äntligen gjort slag i saken. Trots att ingen kunde visa mig, har jag på eget bevåg fått vara min egen PT.
träningsschema för  Redcord hänger uppe
Budgetalternativet till PT är att be min gamla medlemstränare Jonas, och Andreas, som jag gick konstskolan med om råd innan. Båda är utbildade till  PTn och hjälpte mig snällt nog med råd på vad jag bör tänka på. Jag vill ju inte skada mig men utmana mig själv till bästa effekt.
var nyfiken på själva rull-/låsmekanismen för träningen så
tog en titt på hur den är konstruerad för att förstå principen
Råden jag fick delar jag gärna med mig av.de var:
  1. Stabil bål, börja med långsamma kontrollerade övningar för att öka svårighetsgraden successivt! 
  2. Börja kontrollerat, gärna med stöd, så att du blir bekväm och lär dig övningarna rätt. T ex armhävningar med svag lutning mot banden och knäna i backen. Sedan kan du öka lutningen allt eftersom och på så sätt få tyngre motstånd. 
  3. Tänk på att slingträning ska kännas i magen inte i länden, annat än om du inte kör ländövning!
subjektivt ser det ut så här och en stor del av effekten
kommer sig av hur instabilt det ät att träna, vilket gör
att man måste kompensera med resten av kroppen
Jag tycker verkligen att  Redcord-träningen, liksom säkert också annan slingträning, är tuff när man är noga med tekniken. Provade bara på fyra övningar långsamt framför spegeln och var väldigt noga med tekniken. Särskilt med tanke på den utmaning min kroppsvikt innebär och den ska ned...

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer: