fredag 3 augusti 2012

Himelriket närmre än väntat

Tänk att jag hela tiden befunnit mig så nära Himmelriket; det hade jag aldrig trott!
Vid natursköna Hackås kyrka finns själva Himmelriket som invigdes 2010 med kyrkan, pilgrimsled, Kulturrum och kafé i Sockerstugan.
Ja, det heter faktiskt Sockerstugan, precis som jag och många andra barn kallade sockenstugan i varje församling. Vad kul att de tagit fasta på den vanligt charmiga felsägningen!
Så här underbart är det på Sockerstugans uteservering en solig dag i juli med utsikt över sjö, fjäll och kyrkan.
Allt är hembakat, det är trevlig personal och allt serveras på riktigt porslin.
Allra bäst är nog deras Malinkaka, som annars oftast kallas Engelska lärarinna eller Kokostosca. I Himmelriket gäller dock namnet Malinkaka, som jag genast tar till mig.
ja, det heter verkligen Sockerstugan!
Vid tillfälle tycker jag absolut att du ska ta en tur förbi Himmelriket, du kommer inte att ångra dig!

Inga kommentarer: